Halvt formellt skriven text

Jag har bläddrat i Inger Jalaks Sex, kärlek och Aspergers. Ja det är två ämnen som alltid är intressanta även om de inte är aktuellt för mig själv. Hon beskriver flirtning så här “Har du varit vid Hornborgarsjön och tittat på trandans någon gång? Ungefär så går det till.” Som om det nu skulle gör någon klokare. Något som är smått relaterat och som jag ibland har tänkt på är det är med “Aspergare” och kroppskontakt. Det sägs ju att vi ogillar kroppskontakt och beröring, och jag har flera gånger upplevt beröring som obehagligt, men andra gånger har det varit tvärt om. Låt mig berätta om ett bra minne som involverar kroppskontakt. Jag var sjutton år, vårterminen på andra året i gymnasiet var slut och innan vi skildes för sommarlovet fick jag tre-fyra kramar av flickor i klassen. Som sagt var uppskattade jag kramarna väldigt mycket, de gånger under lovet som jag mådde riktigt dåligt, behövde jag bara tänka på de kramarna för att jag skulle må lite bättre. Jag kunde använda minnen av kroppskontakt som ett antidepressivt medel.

Hur som helst kommer jag läsa mer i Jalaks bok (om jag kan slita mig från min amazon kindle, men det är en annan historia) och säkert skriva mer om den.

Edit: Tack vare att någon hittade detta inlägg genom att googla på “inger jalaks”, insåg jag att jag har stavat fel, hon heter Inger Jalakas inte Inger Jalaks. Om du som googlade råkar läser detta, tack för hjälpen.

Leave a Reply

