Underground : (“we look so good together and we are underground”)

Här på internet kan man läsa om Aspies som hävdar att de mår bra av en glutenfri diet. Kanske kan man beskriva en glutenfri diet som en undergroundbehandling av AS (behandling inte “bot” det är olika saker). Jag erkänner att jag har varit nyfiken, trotts att det vetenskapliga underlaget är litet, men det skulle vara för svårt att följa dieten – nybakat bröd är typ min favoritmat i hela världen. Så nej jag kommer inte att prova glutenfri diet, men på sätt och viss är det ändå intressant att det på nätet sprids undergoundbehandlingar av AS.

Åt andra sidan kan jag berätta, bara för att jag gillar att berätta, att jag har flörtat med en diet som är mer långtgående än så. Förra sommaren läste jag en hel del om raw food dieten, (underground)dieten som utesluter tillagad mat, därmed utesluter den bröd och pasta och därmed blir det lätt att göra dieten glutenfri. Jag vet inte varför jag kände mig dragen till just den dieten, på ett intellektuellt plan vet jag till och med att människan utvecklades till att äta tillagad mat. Kanske är det eftersom det är en diet som följs av galna hippies, till skillnad från t.ex. LCHF-dieten, som enligt den bilden som media ger har lockat till sig medelålders män som är arga och bittra på livsmedelsverket och på mainstream dietister. Och om jag får välja mellan att vara en galen hippie eller en bitter medelålders man, så väljer jag att vara en galen hippie.

2 thoughts on “Underground : (“we look so good together and we are underground”)

Leave a Reply

