Min anti-anti-vaccinartikel

Edit: den här artikeln skrevs från början för newsmill. Men dels är jag för feg för att publicera den där, dels tycker jag inte att konspirationsteoretikerna inom antivaccinrörelsen förtjänar mer uppmärksamhet. Som en kompromiss postar jag artikeln här istället.

På internet har jag då och då stött på infekterade debatter om autism som förs på amerikanska sidor. Debatter ofta kopplad till den amerikansk antivaccinrörelsen. Debatter där det används en väldigt uppskruvad retorik med bl.a. påståenden om att det skulle pågå en “autism epidemi”, som om autism skulle vara en farsot som hotar samhället. När jag läser sådana debatter blir jag upprörd, kanske för upprörd, men har också tänkt: “Vilken tur att vi inte har sådan här debatter i Sverige”. Tyvärr kan jag inte tänka så länge, det finns liknande inlägg här på newsmil, jag syftar på två artiklarna av Anna Wahlgren respektive Pål Bergström. Det ska sägas direkt, även om jag blir upprörd över dessa anti-vaccin artiklar tror jag att de två skribenterna trotts allt menar väl. Jag kan inte tror att de medvetet ljuger för att få småbarnsföräldrar att avstå från vaccinering, när åratal av dyrköpta erfarenheter här lär oss att om tillräckligt många föräldrar avstår från att vaccinera sina barn, kommer barn att dö. Så sent som förra hösten drabbades Kalifornien av den värsta kikhostepidemin sedan 1960-talet, nio spädbarn dog. Om inte antivaccinrörelsen hade varit så framgångsrik, kunde de barnen mycket väl ha levt idag. Och naturligtvis andra studier har inte kunnat bekräfta Andrew Walkefield ökända studie som visade på ett samband mellan vaccin och autism, och flera medförfattare till studien har tagit avstånd från den, och det senaste är att studien var förfalskad.

Låt oss ändå titta på påståendet att autism har ökat, att det pågår en autism epidemi, Anna Wahlgren gör det makalösa påståendet “på 50 år hade således antalet fall av autism ökat enbart i USA från noll till 500 000”. Detta är nämligen en grund för den moderna anti-vaccinrörelsen. Om antalet med autism skulle vara konstant över tiden kan man inte beskylla nyintroducerade vacciner för att orsaka autism. Ja, antalet diagnostiserade fall har ökat, och som lekman kan jag inte utesluta möjligheten att autism faktiskt har ökat, även om jag själv föredrar att lyssna på de experter som inte tror att det ligger till på det sättet. Men man kan inte bortse från att kriterierna för autism helat tiden har vidgats och att läkare har blivit bättre på att upptäcka autism. För mig är det sista en mycket mindre långsökt förklaring till ökningen av antalet diagnostiserade fall av autism, än att försöka hitta en “syndabock”.

Idéen om en autism epidemi är också en del av deras retorik som jag verkligen ogillar. Jag har läst ett intressant resonemang av Jim Sinclair, amerikansk autism aktivist, där Jim fördömer den här typen av panikskapande retorik. Det väcker fruktan mot autistiska. Som jag var inne på tidigare är autism inte en farsot, det har ingen gemensamt med pest, kolera, smittkoppor eller polio (de två sistnämnda effektivt bekämpade med vaccin). Om man beskriver autism som en epidemisk sjukdom utmålas det som något skrämmande, något vi ska frukta, ovanstående citat av Anna Walhgren är ett exempel där autism utmålas som något farligt. Den rädslan spiller lätt över på personer med diagnosen, personer som kanske redan lider av omgivningens fördomar.

Retoriken uppmuntrar också omgivningen att känna medlidande för autistiska. Personer med autismspektrum diagnoser beskrivs som offer för en sjukdom eller en skada, när autism egentligen är ett vanligt förekommande funktionshinder. Och friska människor med funktionshinder kan leva ett lyckligt, självförverkligande liv. Vi behöver inte passivt vänta på medicinska genombrott som ska borta “sjukdomen”. (Det sistnämnda betyder givetvis inte att personer med autismspektrum diagnoser inte kan behöva vård och stöd, det betyder inte heller att det inte finns de som vill “bli botade”, samtidigt som många inte vill bli det.)

Med andra ord, anti-vaccinrörelsen riskerar inte bara att skada barn, det finns även en viss risk att de skadar människor med autismspekrumstörningar. Till sist, den här artikeln handlar om autism och vacciner, i första hand vacciner mot barnsjukdomar, den kommenterar inte den finska studien som visade på ett samband mellan narkolepsi och ett influensavaccin. Inte heller kommenterar jag andra frågor om vaccin, jag är inte rätt person att göra det.

2 thoughts on “Min anti-anti-vaccinartikel

Leave a Reply

