Stor-tänk

Länktips: http://bigthink.com/ är en trevlig webbsida där det avhandlas ämnen från varför Lady Gaga är en feministisk förebild till hur Apple förvandlar oss till japaner och dr Michio Kaku spekulationer om framtidens fantastiska vetenskap och teknik, spekulationer där han alltid blandar in Star Trek.

Bigthink länkar också till artiklar i den vanliga pressen, det var så jag hittad följande artikel: Bother Me, I’m Thinking, om hur viktigt det är att inte koncentrera sig.

For instance, researchers have found a surprising link between daydreaming and creativity—people who daydream more are also better at generating new ideas. Other studies have found that employees are more productive when they’re allowed to engage in “Internet leisure browsing” and that people unable to concentrate due to severe brain damage actually score above average on various problem-solving tasks. […] In every domain, students who had been diagnosed with attention-deficit disorder achieved more: Their inability to focus turned out to be a creative advantage.

Små kul läsning för mig som kan vara okoncentrerad och som åtminstone när jag var ung dagdrömde mycket.

Till sist, jag insåg ett problem med mitt förra inlägg. För att undvika missförstånd vill jag tillägga att bara för att Einstein och andra genier postum har diagnostiserats med en ev. autismsspektrumstörning ska det inte tolkas som om jag tror att alla aspies är potentiella Einsteins. Autism är, som alltid sägs, ett spektrum, en del lär sig inte att tal, andra får nobelpris.

Leave a Reply

