Dagdrömmar, Penn Jillette, Claudio Magris

Något som är typiskt mig är att drömma ihop planer som jag inte kan genomföra. Vad jag har förstått är alexitymi vanligt hos personer med AS och alexitymi kan ge en minskad förmåga till att dagdrömmar. Jag åt andra sidan hade som ung många dagdrömmar och det händer fortfarande att jag dagdrömmer. Resor är typexempel på dagdrömmar som jag har men inte genomför. När jag var sexton drömde jag till och med om att “rymma med en cirkus” eller bli gatujonglör – jag kan jonglera med tre käglor, om någon undrar – precis som “den stora tänkaren” Penn Jillette gjorde innan han träffade Teller. Ni vet Penn inledde ett avsnitt av deras show med att säga: “När jag träffade Teller var jag en gatujonglör på drift mellan olika städer och Teller undervisade i latin. Det såg ut som en av oss skulle slösa bort sitt liv, men sedan sa Teller upp sin lärartjänst”.

Nu däremot läser jag Claudio Magris mästerverk Donau för andra gången och naturligtvis börjar jag fundera på om det är möjligt att själv göra samma resa utefter Donau som Magris gör i boken. En resa där Magris gör strandhugg efter Donau och berättar om, filosofer, konstnärer och stora tänkare som bodde vid den mäktiga floden. Jag är antagligen en av få personer som har fått lust att resa till Regensburg, eftersom Magris beskriver den lilla tyska staden – eller med svenska mått är det nästan en stor stad – vid floden, som en symbol över längtan till det förgångna.

Ja jag har en tendens att vara nostalgisk, kanske är det AS relaterat eftersom vi ogillar förändringar och det ända som aldrig förändras är det som redan har hänt. Men poängen med det här inlägget var min tendens att göra upp planer, tex planer över resor, som jag aldrig genomför. Att det är så pass svårt för mig att genomföra dessa planer. Och det känns lite konstigt att göra ett blogginlägg utan att nämna Japan, men det är inte vad den här bloggen handlar om, det blir inte bättre av att jag oroar mig och vem vet, de värsta farhågorna kanske inte besannas.

Leave a Reply

