Andra (av tre?) inlägget om dieter

Jag läste en online diskussion om trenden att försöka bota autism genom att utesluta gluten och mejeriprodukter ur dieten. Någon hade provat och mått bättre av dieten, någon hade provat och inte märkt någon skillnad, en del hade inte provat. Ingen hade blivit “botad” från sin autism.

Just ordet “bota” är antagligen det stora problemet, väldigt ofta finns det ingen bot. Det finns ingen bot mot reumatism, men det finns behandlingar, det finns ingen bot mot diabetes, men det kan behandlas. Det är inte så enkelt att det finns bot mot allting. Det är inte ens så autism är ett syndrom utan det är flera, och det som fungerar för en person kanske inte fungerar för alla. Förövrigt hur botar man sin hjärna? Sina egna tankar? Sin egen upplevelse av världen? Jag är jag. Vem skulle jag annars vara? John Malkovich?

Att utesluta mejeriprodukter och vete borde inte vara farligt, och jag har ingenting emot om någon med autism vill prova den dieten. Däremot kan jag undra vilken diet som blir nästa trend om man fortsätter att jaga en bot mot autism? Nästa trenddiet kanske inte är lika beskedlig. På nätet finns ju ingen brist på charlataner och kvacksalvare som utnyttjar såväl idéen om att allt annorlunda ska botas som vår kulturs sökande efter skönhet, evig ungdom och evigt liv. Och här citerar jag mer eller mindre en man vid namn Sandor Ellix Katz. Om man läser hans bok The revolution will not be microwaved lär man sig att han förespråkar opastöriserad mjölk och är en så övertygad anhängare av alternativmedicin att han som HIV-positiv vägrade att ta antiretroviral-läkemedel, fram tills det blev absolut nödvändigt för att han skulle överleva. Med andra ord, han är inte medlem i Föreningen Vetenskap och folkbildning, men han är ändå emot idéen att en diet skulle kunna ha magiska egenskaper.

Eller glöm det sista, det var kanske malplacerat. Men jag har faktiskt blivit lite smått lurad av sådana kvacksalvare, och med det menar jag att jag har köpt dyra kosttillskott som inte har hållit vad de lovade. Mer om det en annan gång. Välkommen tillbaka.

Leave a Reply

