Diet och hälsokost

“Don’t take medical advice from the internet”

Youtube användaren C0nc0rdance

Åt ena sidan är charmen med internet att en vanlig människa, kanske själv med autism, kan kritisera den världsberömda autistforskaren Simon Baron-Cohen*. och hans teori om att autism beror på en “extreme male brain”. Och varför inte, en gång i tiden var Bruno Bettelheim en världsledande auktoritet om autism. Han hade ändå fel, det hade ändå varit bra om en vanlig människa, kanske själv autistisk, hade kritiserat den världsberömda forskarens teori.

Åt andra sidan tycker jag man ska följa C0nc0ance’s råd när det gäller mediciner och behandling. Jag har ett exempel när jag betalade 450 kr för mangosteen-pulver. Mangosteen är alltså en frukt från Sydostasien, som enligt försäljarna (eller ska jag säga kvacksalvaren) fungerar mot det mesta, inklusive yrsel. Jag har stora problem med yrsel, och det är ett område som skolmedicin kanske inte har lagt så stora resurser på att bota. Så jag provade mangosteen, men nej det hade ingen effekt på min yrsel. Det är en frukt, säkert nyttig, men man undrar om jag lika gärna kunna ha köpt äpplen istället.

På youtube finns det ett klipp med en försäljare (eller ska jag säga kvacksalvare?) som hävdar att mangosteen i Sydostasien är den sista behandlingen man sätter in, för mangosteen kan slå ut de flesta sjukdomar. Med risk för att sprida fördomar om finnar, så lär det finnas ett finskt talesätt att om man är sjuk och inte botas av bastubad och sprit, så är det dags att skriva sitt testamente. Med andra ord undrar jag om bastu försäljare i Malaysia hävdar att i Finland använder man bastun som en sista behandling av alla sjukdomar, eftersom ett bastubad slår ut så många sjukdomar.

Men jag har fortfarande kosttillskott hemma, närmare bestämt fiskolja, krillolja och bipolen. De två förstnämnda eftersom omega-3 fettsyror är riktigt hypade som det goda näringsämnet. Och bipolen tar jag eftersom att medlemmarna i den judiska sekten esséerna alla blev över hundra år gamla eftersom de åt så mycket biprodukter. Nej jag tror inte att esséer hade en sådan hög förväntad livslängd, speciellt inte när de levde under en tid då folk var lyckliga om de blev 30 år. Det sista var exempel på förvirringar och desinformation som finns i hälsokostvärlden. Den riktiga anledning till att jag köpte bipollen var att försäljaren (som var så trevlig att jag inte ska säga kvacksalvare) lovade att det är fullt av komplicerade b-vitaminer (exklusive b12) och komplicerade b-vitaminer (inklusive b12?) är bra för hjärnan. Eller så är jag lurad av försäljarna, kanske inte bipollen är bra för hjärnan. Vad vet jag? Ta inte medicinska råd från internet.

*Om namnet är bekant även för de som inte vet något om autism forskning, är det för att han är kusin med Sacha Baron Cohen och därmed också kusin med Borat, Ali G. och Bruno.

Leave a Reply

