Kort text

Med internet kan vem som helst bli publicerad, det är bara att skapa en egen blogg. Samtidigt kan vem som helst få erfarenheten att bli censurerad, det är bara att skriva kommentera till tidningsartiklar eller bloggposter och förr eller senare kommer någon av dina kommentarer att plockas bort eller inte publiceras över huvud taget, och sedan kan du med välförtjänt (nåja) martyrskap klaga på att du “har blivit censurerad”.

Ovanstående hände mig en gång på en matlagningsblogg. Ja det är sant, en amerikans matlagningsblogg där jag hittade ett inlägg där bloggerskan gick på om en “autismepidemin” och om att den skulle vara orsakad av förändrade matvanor. Jag skrev en vänlig kommentar om att jag gillade hennes blogg men inte höll med henne i den här frågan, jag tror att ökningen av antalet diagnosretade fall av autism kan förklaras med att diagnoskriterierna hela tiden har bräddats och att diagnosmetoderna har förfinats.

Hon publicerade inte den kommentaren. Jag återvände inte till bloggen, jag var där för att läsa om surkål, inte för att få läsa ovetenskapliga omdömen om att jag har en epidemisk sjukdom. Och varför skulle vi lita på hennes texter, vem var hon att uttala sig tvärsäkert om autism?

Leave a Reply

