Lite namndroppning : (och ta inte medicinska råd från internet)

För några veckor sedan postade jag en video med en kille som heter Jaron Lanier och som i förbifarten nämnde att han inte tror dator-pionjären Alan Turing (1912-1954) var autistisk. Åt andra sidan hävdas det på bloggen Pre Rain Man autism, att Alan Turning visst var autistisk. Vilket är typiskt internet, alla kan finna stöd för sina åsikter. Om man vill att Turning ska ha varit autistisk kan man läsa det online, om man inte vill det så kan man också läsa att han inte var det. Om man vill att det ska pågå en autism epidemi, kan man finna stöd för det. Om man inte håller med, kan man läsa texter av experter som tror att den ökande användningen av autismdiagnoser enbart beror på mer sofistikerade diagnosmetoder och bäddning av autismbegreppet. Och så vidare, och så vidare…

Och detta har att göra med temat på mina senaste inlägg, nämligen hälsa och internet. På nätet finns det så mycket information och desinformation och många gånger har vi inte ens alla svaren när det gäller dessa frågor. Jag är boklärd, jag har laddar hem så mycket böcker till min Amazon Kindle att jag blir ärligt förvånad när jag läser om USA:s budgetunderskott – “Vad gör ni med alla pengar jag spenderar på amazon?”, men jag är inte “lärd” när det gäller medicin. Jag skulle kanske ha varit tydligare med att jag inte har svaren på alla frågor. Det enda jag kan säga är ta inte hälsoråd från dålig källor, youtube-klipp, kvällstidningarna, sidor som newsmill, för att inte tala om tidningarnas kommentatorsfält.

Och självklart ska vi använda vetenskap inte pseudovetenskap. Även om det kanske inte är en populär åsikt har vetenskapen uträttat storverk för våra liv. En man vid namn Michael Specter utryckte det såhär: “A kid born in New Delhi today can expect to live as long as the richest man in the world did 100 years ago. Think about that. It’s an incredible fact. […] Vaccines, modern medicine, our ability to feed billions of people, those are triumphs of the scientific method.”

Leave a Reply

