Låt oss kalla det en filmrecension

Den rädda tungan av Elias Canetti och Biopunk : DIY scientists hack the software of life av Marcus Wohlsen. Jag tänkte bara demonstrera hur udda mitt bokval är just nu.

Jag brukar gilla dokumentärer och dokumentären Bigger Stronger Faster är inget undantag, det är inget mästerverk, men ok. Den handlar i första hand om dokumentärfilmaren själv och hans två bröder. De växte alla upp med hjältar som Arnold Schwarzenegger, Hulk Hogan och Sylvester Stallone. Därför trodde de att muskler var svaret och därför tog de alla anabola steroider. Filmens slutrepliken är: “steroider är en bieffekt av att vara amerikan” .

Själv växte jag upp i en akademisk, övre medelklassmiljö och trodde att studier och böcker var svaret. Alltså kan man fundera på om jag gillar dokumentären för att jag känner igen mig, fast det i mitt fall handlar om intelligens inte muskler? Om jag var lika dan som de, fast mina hjältar var författare som Elias Canetti och forskare som Kay Aull nämnd i Biopunk, tjugotre år gammal byggde hon sitt eget labb för att testa om hon bar på genen för hemochromatosis, inte Arnold Schwarzenegger? Nej, jag ska inte dra en så långtgående slutsats, det är bara en intressant historia. I en scen med deras mamma säger hon att hon trodde att det skulle vara enkelt att ha pojkar, att hon inte, som föräldrar till tonårsdöttrar skulle behöva oroa sig över ätstörningar, men istället fick hon se sina söner ta anabola steroider.

(Det finns inget populärt kemiskt studiehjälpmedlet på samma sätt som anabola steroider är ett kemiskt träningshjälpmedel. Jo vänta, det finns ett: koffein. Så kaffe är en bieffekt av att vara akademisk, över medelklass?)