Om “autims rights” och mig själv

En intressant grej, enligt autism right/autism pride rörelsen är rubriken till den här bloggen totalt felaktig. Autism är nämligen ingenting man har – så som jag skriver i rubriken: “… livet med Asperger syndrom” – utan någonting man är. En homosexuell man säger inte att han lever med homosexualitet, utan han är homosexuell, en kvinna från Ryssland lever inte med ryskhet, hon är ryska. På samma sätt lever inte jag med Asperger syndrom utan jag är autistisk. Autism är en oskiljbar del av vår personlighet.

Därför är också de som vill bota autism fiender till autism right-rörelsen. En annan stor fiende är antivaccinrörelsen, av delvis samma skäl. Men jag har ingen lust att utveckla det igen, dessutom verkar antivaccinrörelsen lyckligtvis vara ganska svag i Sverige. Det jag tänkte säga är att Susanna Ehdin (årets förvillare år 2000) är en kritiker till vaccin, hon sprider det gamla obevisade påståendet om att vaccin har skapat en autismepidemi, alltså tillhör hon fienden. Trots det har jag i mitt jobb på en bokaffär sålt böcker av Susanna Ehdin, så jag tänkte utnämna mig själv till ett under av yttrandefrihet.

Edit: Förresten ogillar jag företeelsen “årets förvillare”, om inte annat eftersom jag inte tror det är konstruktivt, ingen kommer att ändra sina åsikter/fördomar bara för att någon blir kallad förvillare.

2 thoughts on “Om “autims rights” och mig själv

Leave a Reply

