Om fettdoktorn och autism-aktivism

Jag har inte tänkt att jag skulle försöka bli en autism-aktivist eller någon autism-talesman, ändå håller jag på att glida lite åt det hållet. Först skrev jag en artikel till newsmill: Kunskap istället för alarmistisk retorik, tack. Och den här veckan har jag skrivit inlägg på Annika Dahlqvists, självaste Annika Dahlqvist, blogg där jag kommenterade hennes flört (jag kan inte hitta något bättre ord att uttrycka det med) med antivaccinrörelsen. Problemet med newsmillartikeln är att jag kortade ned den och vattnad ur den för mycket, medan jag är nöjd med min kommentar på Annika Dahlqvists blogg, länk.

Ok John Doe, jag ber om ursäkt, jag antar att jag kunde ha formulerat mig något försiktigare. Att Annika Dahlqvist är läkare gör henne inte till expert på autism, och det har hon, mig veterligen, aldrig hävdat. Just därför förlåter jag henne för det här inlägget, både du och jag vet att läkare är människor och inte kan vara experter på allt. Att hon är mer känd än jag är i det sammanhanget nog ännu mer oväsentligt, det säger sig själv att det inte heller gör henne till en autismexpert.

Men just eftersom hon är känd tycker jag det är ett problem att hon på det här sättet flörtar med antivaccinrörelsen. Det här är ingen dussinblogg, hon är ingen dussinläkare. Hon påverkar folk, vad hon skriver får konsekvenser, positiva och negativa. Det finns föräldrar där ute som har ångest över att de gav sina autistiska barn vacciner. Och det är bara en av alla skador antivaccinrörelsens giftiga retorik har orsakat hos barn, förädlar och hos autistiska. I USA finns fall där autistiska barn har dött när de utsatts för alternativ autismbehandling, eftersom deras föräldrar har trott att autism är ett förgiftningstillstånd som ska botas (iden att autism ska botas är kontroversiell).

Anser jag att Annika Dahlqvist är skyldig till sådant? Naturligtvis inte, inte för ett ögonblick, men för att inte liknande saker ska hända i Sverige vill jag se att alla ev. debatt om autism präglas av acceptans och kunskap. Ovanstående inlägg hjälper inte till att skapa en sådan debatt, tyvärr råkade hon länka till den förgiftade delen av debatten inte till den sansade. Därför förbehåller jag mig rätten att kritisera ovanstående inlägg. Som framgår av min blogg är jag själv autistisk, jag har 32 års personlig erfarenhet av tillståndet, det betyder inte att jag är expert eller att jag är talesman för autistiska men det kanske ger mig rätt att skriva denna kommentar.

Och givetvis spelar det ingen roll vad jag skriver, vem är jag att tror att någon skulle lyssna på mina tankar, men jag kan inte låta bli att försöka. Både i newmillartikeln och ovanstående kommentar skriver jag om acceptans och kunskap. Precis som jag skrev kan det gå illa om man inte har det, precis som jag skrev finns det otrevliga exempel från USA.

One thought on “Om fettdoktorn och autism-aktivism

Leave a Reply

