Citat, migration, DNA

Willingness to take risks, a possible correlate of optimism, is also partly heritable: the 7-repeat version of the DRD4 gene accounts for 20 per cent of financial risk taking in men – and is commoner in countries where most people are descended from immigrants.

/ Matt Ridley

Jag vill veta allt, det är därför jag läser böcker skrivna av t.ex. den brittiska vetenskapsjournalisten Matt Ridley. Det gör också att jag på det sättet är lik Sheldon “couldn’t display more traits of Asperger’s” Cooper i The big bang theory, i likhet med honom vet jag allt (fast mitt IQ är sådär 67 poäng under hans).

Men det är verkligen ett intressant citat, om det är möjligt att gener styr oss på det sättet. Och länder med en stor andel ättlingar till invandrare, det kan översättas med den engelskspråkiga världen. Kul tanke att de ländernas invånare skulle ha optimism och riskbenägenhet i sina gener på ett annat sätt än folk i t.ex. ett land som Japan.

Om jag tittar på min egen familj emigrerade min farmors farbror till USA – en emigration med de klassiska ingredienserna: ångbåt över Atlanten, Frihetsgudinna och Ellis island – jag kan leka med tanken på att han hade mer risktagande gener än hans bror, att det var därför han och inte brodern emigrerade. Och att jag som ättling till brodern som inte emigrerade skulle vara mindre riskbenägen. Fast det sista är säkerligen att ta resonemanget för långt, jag vet inte mycket om gener, men det fascinerar mig, jag vill veta mera. Migration fascinerar mig också, jag vill läsa mer om det ämnet … Kanske de en dag kommer att hitta genen/genrerna som gör att jag vill veta allt.

Leave a Reply

