Biologi

Jag är besviken, ännu ett av mina försök med mjölksyrejäsning har misslyckats, den här gången mjölksyrejästa rödbetor. Jag har länge experimenterat med fermenterad/jäst mat, i första hand surdegar och just mjölksyrejäsning som tex surkål. Och jag har lärt mig att mjölksyrejäsning är svårare än man tror, det börjar bara mögla oavsett hur renlig och hygienisk jag har varit. Nåja, fermentering kan beskrivas som biologiska experiment, som DIY-bioteknologi, det låter geekigt och så fort man skriver ordet “geek” blir texten relaterad till Asperger. Allvarligt talat är den här posten relaterad till psykologi, på det sättet att den handlar om hur jag tar besvikelser. Ja, även om det har blivit mycket bättre med åren är jag fortfarande dålig på att hantera besvikelser.

Leave a Reply

