Falskt hopp

Alger är brainfood

Då och då, det förefaller nästan komma med jämna mellanrum, dyker det upp artiklar som lovar att mat kan göra dig smartare, kan påverka din mentala prestationsförmåga. Tex den här artikeln Bli frisk och smart med bär. Själv hatar jag den typen av artiklar, eftersom jag är en person som tar dem på allvar. Jag är den typen av människa som springer ner till affären och köper macadaminötter efter att ha sett ett youtubeklipp där någon kvinna säger att man blir smart av macadaminötter. Men naturligtvis fungerar det inte så.

Eller naturligtvis är detta bara min subjektiva upplevelse, det jag försöker säga är att den här typen av artiklar lovar för mycket. Genom att använda formuleringar som “bli smart” lovar de väldigt mycket, i alla fall om man tar det ordagrant. Om man tar det ordagrant levererar artiklarna bara falskt hopp. För att ta mig själv som exempel, min utflykt till universitet och högskolor var en katastrof. Om nu olika födoämnen – omega 3, grönsaker, mjölksyrejästa grönsaker (det finns alternativmedicinare som påstår att man kan bota/behandla/förebygga autism med fermenterad mat) – är så fantastiska, kan man tycka att jag efter att ha experimenterat med dem borde vara redo att återvända till universitet. Men som sagt var, det fungerar inte på det sättet. Jag säger inte att mat är oväsentligt för varesig den mentala prestationsförmågan eller den mentala hälsan, tvärt om, det jag säger är att den typen av tidningsartiklar lovar alldeles för mycket. Förresten jag som redan anser mig vara smart, blir jag ett geni om jag äter macadaminötter?

Sedan är det kanske anmärkningsvärt att samma personer som tror att man kan utföra mirakel med dieter med rätt näringsinnehåll, också är de som är konsekvent emot att använda genteknik för att förändra olika grödors näringsinnehåll. De anser sig veta att omega-3 fettsyror hjälper mot adhd, och de anser sig också veta att Monsantos über-soja, (för de kallar det säkert über-soy™) som producerar dubbelt så mycket omega-3 som vanliga sojabönor, är livsfarligt. Därmed inte sagt att jag tar ställning för GMO, jag har själv svårt att gilla GMO, åt andra sidan finns det riktigt coola vetenskapsmän och vetenskapsjournalister som gillar det.

Ps. Det här är inte mitt bästa inlägg, det skrevs delvis för at prova twingly.

Leave a Reply

