Freaks & geeks

Humbug är ett avsnittet av Arkiv X där serien gästas av Jim Rose – mannen i klippet – och The Enigma från the Jim Rose circus, och det är det enda avsnittet av serien som jag vill se igen. Med en gästlista som inkluderar “a self made freak” (The Enigma), blir avsnittet en hyllning till udda människor, och jag har alltid gillat udda människor som går mot strömmen, jag är ju själv annorlunda. En annan tidigare medlem i Jim Rose circus, Eric “The Lizardman” Sprague har ordet “Freak” tatuerat på brösten, om jag inte missminner mig har han sagt att han tycker Freak är en titel han har förtjänat. Med ett neuropsykiatriskt funktionshinder kanske jag också förtjänar titeln.

Sedan är det naturligtvis värt att kommentera Jim Roses tal om det tjugoförsta århundradets genteknik. Det har påpekats att skillnaden mellan tjugonde århundradets eugenik och den kommande eugeniken är att i under förra århundradet var det staten som organiserade eugeniken – den svenska tvångssteriliseringspolitiken var instiftat av staten – i framtiden kommer det att vara föräldrarna som väljer – jag litar på att eventuella läsare har sett Gattaca med Ethan Hawke och Uma Thurman i huvudrollerna. Och då är frågan om föräldrar kommer att välja bort egenskaper som autism, homosexualitet eller vänsterhänthet. Vi vet alla att det har diskuterats mycket om.

One thought on “Freaks & geeks

Leave a Reply

