Mamma Moster inte mamma Wahlgren : mässling och autism

Idag handlar DN-debatt om antroposoferna och deras inställning till mässling, länk, de anser bl.a. att mässling är andligt utvecklande för barn och att vacciner mot mässling orsakar autism. Låt mig skriva om det sistnämnda, jag lämnar alla medicinska och vetenskapliga invändningarna mot påståendet att vacciner orsakar autism, flera stora studier har inte hittat något samband, men det lämnar jag åt någon annan, mer insatt. Istället ställer jag en fråga, om du, som jag, hade haft ett autismspektrumtillstånd, vad hade du föredraget att få höra?

Alternativ 1, Det är ok att vara annorlunda, som Lady Gaga sjunger: “Cause you were born this way, baby”. Det finns starka bevis för att autism till stor del har genetiska orsaker och att det utvecklas tidigt under graviditeten. Autism är en relativt vanlig funktionstörnig, och friska människor med funktionsstörningar kan leva ett fullgott liv.

Alternativ 2. Det du har är en sjukdom orsakat av vaccinförgiftning, du är ett offer för läkemedelsbolagen, och det är en hemsk tragedi.

Själv föredrar jag alternativ ett. Speciellt eftersom vaccinmotståndare ofta använder sig av uppskruvad  retorik, som att autism är en epidemi, eller att autism kidnappar barn.  Som exempel på den typen av retorik kan jag ta en newsmillartikel av Anna Wahlgren, [här fanns det en länk, men jag tog bort den, artikeln förtjänar inte mer trafik], där jag själv har lämnat kommentarer.

På nytt lämnar jag vetenskapen åt någon mer insatt, och skriver istället att i mina ögon är Anna Walhgrens utspel kränkande. Det ingen rättighet att inte känna sig kränkt och jag har haft svårt att förklara hur det ligger till, men uppskruvad retorik är är helt enkelt kränkande. Det är kränkande att hon förnekar att vi föddes på det här sättet, hon påstår att våra hjärnor och våra personligheter är skadad av vaccin. Det är kränkande när autism utmålas som något skrämmande. Det är kränkande att hon inte erkänner att autism fanns innan vacciner, visst autism är mer synligt idag än för femtio år sedan, men samma sak kan sägas om HBT-rörelsen. Det är intressant att jämföra med just HBT (även om det säkert kan göras invändningar mot jämförelsen) om Wahlgren hade skrivit att homosexualitet inte fanns innan man började vaccinera barn, eller att homosexualia, bisexuella och transsexuella är förgiftade, kan man  fråga sig om newsmill hade publicerat artikeln. Jag vet väldigt lite om Lady Gaga, men den här gången väljer jag att lyssna på budskap om acceptans av det annorlunda i hennes sång, inte på Anna Wahlgrens försök att använda de annorlunda i sin egen antivaccinagenda, och av allt att döma har jag vetenskapen och den evidensbaserade medicinen på min sida.

Ps. jag har skrivit om antivaccinrörelsen tidigare framförallt här Anti-anti-vaccinartikel.

Pps. Rubriken är medvetet lite provocerande skrivet. Och förövrigt redan Hans Asperger lär ha sagt att bra vetenskapsmän måste vara lite autistiska, vetenskapen har gett oss vacciner, det är alltså inte så att vaccin orsakar autism, istället orsakar autism vacciner.

 

Edit: Detta inlägg var skrivet från mitt perspektiv, Sanna Rayman skriver på SVD: Varför betalar vi för galna mässlingsråd? från ett annat och viktigare perspektiv, nämligen om farorna med att inte vaccinera. Nu väntar jag bara på antroposofernas svar.

One thought on “Mamma Moster inte mamma Wahlgren : mässling och autism

  1. Ja du Saffe, vad svarar man? Så du är en så kallad “Näthatare”? Du skriver i alla fall ganska elaka saker. Jag har inte sanningen! Det har jag aldrig sagt, till skillnad från vad du säger, jag vet bara att det finns flera stora studier som inte har kunnat hitta något samband mellan vacciner och autism. Och min agenda är inget annat än att öka acceptanten och toleransen för det annorlunda.

    Ok du gillar inte vaccin och du tror säkert att ditt näthatt gör något gott, problemet är att det inte är sant. Om du fortsätter med detta kommer du att skadar människor: barn som kanske inte får vacciner, föräldrar till autistiska som kanske får dåligt samvete för att de vaccinerade sina barn och faktiskt även autistiska som påverkas negativt av din hemska retorik.

Leave a Reply

