Insidesperspektiv : länktips


Grodyngel (bild wikimedia)

En sida med bra Aspeger-information, information som ofta känner igen mig i, är http://insideperspectives.wordpress.com/. Jag kan börja med att länka till sidans artikel om talanger med citat som följande:

Many Aspies have extraordinary perseverance and are able to hyper-focus intently on the same thing for hours, days, sometimes weeks on end, and keep up a special interest for years.

Ovanstående är ju det mest stereotypiska med Aspies och visst känner jag igen mig, fast jag har aldrig hyperfokuserat flera veckor i sträck. En annan artikel på sidan har rubriken Play, och här hittar vi citat som jag helt och hållet känner igen mig i:

“I don’t know how many of you did this but I drove my parents crazy as a child because I always wanted to know more (my favorite question was ‘why’?). The more I watch other people the more I realize that most people quit asking questions way too early! We may drive others and ourselves a little crazy at times but this can be viewed as a bonus for us! We discover worlds of understanding through questioning.”

Jag var på samma sätt, redan som barn ville jag veta allt, och det ledde till att jag kunde namn på dinosaurier innan jag kunde prata rent. På biblioteket lånade jag böcker om klockor och kvarnar och annan teknik. Jag försökte bygga ett eget urverk, jag gillade undervattensliv som grodyngel så mycket att jag anlade en liten damm i trädgården och ett tag försökte jag designa en modell av en svävare.

Det är kanske synd att jag tappade intresset för sådant, annars kunde jag ha hamnat på en ingenjörsutbildning, med andra som också som barn hade byggt urverk. Jo det är kul att föreställa sig att personer som går på ingenjörsutbildningar är den typen av människor som byggde svävare och klockor som barn. Eller det kanske inte var kul, däremot är det roligare att föreställa sig att studenterna på t.ex. MIT eller Caltech är “alfa nördar”, och var den typen av barn som lekte med yellow cake uranium och använde radioaktiv strålning för att framkalla mutationer på hemmets krukväxter. (Om det sista låter som ett skämt från The big bang theory, är det för att det i princip är ett skämt från The big bang theory. Fast mutationer på hemmets krukväxter är min egna lilla tvist.)

Leave a Reply

