Vem sa att udda var ett negativt ord

Jag funderar på att starta en blogginläggsserie (nytt ord?) om udda människor. Då får inlägget Freaks & geeks (inlägget där jag frågade om jag förtjänade titeln “Freak”) som jag skrev för några veckor sedan, bli första inlägget i serien. Dagens inlägg handlar om Martine Rothblatt, född Martin Rothblatt, som Martin gifte hon sig och fick fyra barn. Jag har all respekt för transsexuella, jag konstaterar bara att det är ovanligt. I det här fallet kan också nämnas att hennes fru stannade kvar med henne efter hennes könsbyte.

Oturligt nog visade det sig att deras dotter hade en mycket ovanlig sjukdom. Otur för dem, men det var tur för andra med ovanliga sjukdomar, Marine Rothblatt förefaller nämligen vara extremt smart och har jobbat både på NASA och med privata kommunikationssatelliter. Med hennes bakgrund var hon rätt person att räkna ut hur man finansierar forskning på läkemedel mot mycket ovanliga sjukdomar. Tack vare henne finns det nu medicin mot sjukdomen. Det är egentligen det som är det anmärkningsvärda med henne, att hon har gett personer med den typen av sjukdomar en chans. Och just det, hennes biotech företag publicerade sin årsredovisning i form av ett seriealbum.  Det är udda.

Leave a Reply

