Douglas Coupland

Igår fick jag ett recensionsexemplar av Ska det vara såhär av Helena Dahlstrand, Peter Dahlstrand och Susanna Simonsson. Men först några ord om en annan, mer välkänd, författare: Douglas Coupland. Till att börja med, vill jag vara tydlig med att jag inte föreslår att han skulle ha asperger. Vem är jag att avgöra en sådan sak? Men med ovanstående bild kan man funderar på om det är en tillfällighet att jag är en Aspie och att jag gillar Douglas Coupland? För mig är det nämligen frestande att säga att Couplands sätt att skriva tilltalar en Aspie-hjärna, jag tycker att hans karaktärer ofta kan upplevas som Aspies. Och, om inte annat, i romanerna Mikroslavara och jPod nämns autism rent ut, plus i Couplands biografi över Marshall McLuhen hävdar han att Marshall McLuhen var autistisk.

Leave a Reply

