Autismspektrumet i media.

För några dagar sedan presterade DN en tvillingstudie om autism: Autism inte bara genetiskt betingat. Med hjälp av internet har jag lärt mig att denna tvillingstudie om autism från Stanford University beskriver autism som “moderate genetic heritability”, medan en tvillingstudie utförd på Kings College 2006 beskriver autism som “High heritability”, länk till studien.

Hur man ska tolka det är jag inte rätt person att svara på och det är inte heller så väsentligt, jag tror inte någon har sagt att alla autismspektrumdiagnoser enbart är genetiska. Men jag kan i korthet skriva några allmänna kommentarer. Först och främst beskriver DN-artikeln felaktigt autismspektrumet som en sjukdom (handikapp, ja sjukdom nej). För det andra kan det anmärkas att all forskning verkar handla om att förhindra autistiska från att födas, inte om att hjälpa de som finns och deras omgivning. För det tredje förefaller Stanford-studien utgå från att autism har ökat kraftig, vilket det inte finns några riktigt bra bevis för. När fråga diskuteras kommer jag alltid att tänka på Carl Sagans klassiska ord “Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis”. Att autism skulle ha ökat kraftig, att det skulle pågå en autismepidemi, är ett extraordinärt påstående, men de som gör påståendet bryr sig aldrig om att leta reda på extraordinära bevis. Här följer två artikar som ger en annan syn på frågan: Three Reasons Not to Believe in an Autism Epidemic och Autism epidemic dismissed. Den förstnämnda avslutas med en viktig fråga: “What message do we send autistic children and adults when we call their increasing number an epidemic? A pandemic? A scourge?” Ja, hur kul är det att i princip höra påståendet: “Din hjärna är en epidemisk sjukdom.”

Och avslutningsvis, i följande blogginlägg: Fraternal twins with autism: Is risk in the womb? lärde jag mig att Stanford-studien, delvis är finansierad av Autism speaks. En amerikansk organisation ironiskt nog kraftigt kritiserad av just autistiska, kanske i första hand pga deras uppskruvade retorik där de beskriver autism i mycket negativa ordalag: epidemi, lidande, osv. Mest ökänt är en Autism speaks-video där en mamma till en autistisk dotter pratar om döda sin dotter eftersom autism är frustrerande. Detta var det första Autism speaks-kritiska inlägget jag hittade: Autistics speak for themselves.

Leave a Reply

