Jag borde ha en Douglas Coupland blogg


Bild: Bokus

Douglas Couplands roman jPod handlar i mångt och mycket om autismspektrumet. Karaktärerna i boken – dataspelsutvecklare i Vancouver – bygger till och med en krammaskinTemple Grandins uppfinning för att lugna autistiska – till sitt kontor. Nåja, jag tänkte fokuserar på en liten detalj i boken, inte på helheten. På en sida berättar huvudpersonen Ethan – självklart beskriven som högfungerande autistisk – att han beställde cheeseburger, pommes frites och coca-cola på Ricky’s Pancake house för att känna sig som en figur i den tecknade serien Acke.

Det påminner mig om när jag fick lust att köpa australienskt rödvin, eftersom David Sinclair tillsammans med sitt Sirtris Pharmaceuticals jobbar med resveratrol, i sin jakt på ett läkemedel som kan bromsa åldrandet. Vetenskapligt uttryckt letar de efter en “calorie restriction mimetic“, icke vetenskapligt uttryckt letar de efter ungdomens källa. Kopplingen till australienskt rött vin är givetvis att David Sinclair är australiensare och resveratrol är känt från rött vin. På samma sätt som Ethan lockades till Ricky’s Pancake house, av helt andra skäl än att maten var god och näringsrik, blev jag lockad av australiskt rödvin av andra skäl än att vinet skulle vara gott och berusande. Ethan funderar på om andra gör på det sättet? Ja, du gör normala människor så?

Förresten kan jag skriva att jag egentligen inte gillar effekten av alkohol, alkohol har en social funktion, inget mera. Nu gäller det bara att hitta en social miljö för ett pinot noir-vin från Tasmanien. En middag? En date?

Leave a Reply

