HFLC och autism

Den här bloggen har fått en träff genom sökorden “HFLC botar autism”. Betyder det att det finns föräldrar som sätter sina autistiska barn på HFLC-dieten? Hur reagerar de när den inte “botar” (iden att autism ska botas är kontroversiell) barnen? Kommer föräldrarna att bli besvikna? Kan den besvikelsen i sådana fall gå ut över barnen?

Men förövrigt bekräftar det tyvärr bara min fördom av HFLC-människor som rabiata och övertygade om att deras diet är någon fantastisk lösning på allt. Om jag säger så här, i teorin ska bra forskare vara kritiska till sina egna teorier inte hejaklack till sina teorier. Annika Dahlqvist ser jag som hejaklack för HFLC, vilket är ok, hon är inte forskare och hon hade inte blivit så populär om det inte hade varit för det. Hon fyller sin funktion. Men det stör mig, även hennes vänskap med anti-vaccinrörelsen och oreflekterad kritik av GMO och modernt jordbruk stör mig.

2 thoughts on “HFLC och autism

Leave a Reply

