Frasen “diy-revolution” ger 71 100 träffar på google


Foto: Reprap

Man skulle ha en sådan här. Det är en 3-d printer, en open design 3-d printer, som man ska kunna bygga själv med material för ca 500 €. Jag vet inte hur bra den verkligen fungerar, men jag gillar iden. Och om jag orkar bygga en sådan, skulle jag använda den till att försöka tillverka delar till en Windowfarm. Det är också ett open design projekt.


Foto: windowfarm.org

Och det är även möjligt att 3-d printern kan användas för att göra dela till en av dessa.

Foto: OpenPCR

OpenPCR, också ett open design-projekt, som framgår av namnet en open source PCR. PCR, when you need to detect mutations. PCR, when you need to recombine. PCR, when you need to find out who the daddy is. PCR, when you need to solve a crime.

Ps. eventuell vän av ordning som läser detta kanske undrar vad detta inlägg har att göra med autismspektrumet? Jag kan använda shoehorning, och säga att det är kopplat till en studie av Simon Baron-Cohen som tyder på att autism är vanligare i familjer med många ingenjörer. Med andra ord att samma anlag/egenskaper som gör dig till ingenjör, också kan göra dig autistisk. Men egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska använda denna blogg till och jag tog mig friheten att posta ett inlägg utan direkt koppling till autismspektrumet.

Leave a Reply

