Författaren från Vancouver


Douglas Coupland. Bild: wikipedia

Något som är typiskt med romaner av Douglas Coupland är en grupp unga vuxna som är, eller blir, vänner och tillsammans löser sina problem. Ofta udda människor, i Microslavar har vi den homosexuella, den med högfungerande autism, kroppsbyggaren, den kvinnliga kroppsbyggaren, med flera – alla datornördar, även kvinnorna vilket i sig kanske är udda – som tillsammans utvecklar ett IT-företag i Silicon Valley. Det finns andra exempel på människor med udda livsöde i hans böcker, i Girlfriend in a coma hittar vi både en alkoholist samt en ex-supermodell som blir heroinist. Och i Livet efter gud nämns en HIV-positiv man (han dricker Singapore Sling, eftersom det är en retrodrink och HIV är ett retrovirus. Vitsigt.)

Jag har insätt att jag har påverkats en hel del av hans romaner. Jag har nyligen börjat studera igen, tanken är att även om det är relativt sent i livet ska jag försöka studera bioteknik. Och i mitt huvud har jag alltså bilden att jag ska hamna i ett litet bioteknikföretag där en samling udda existenser tillsammans utvecklar en produkt, precis som i en Douglas Coupland-roman.

Coupland var också anledningen till att jag provade ett kedjetäcke (nu finns risken att någon som googlar på “kedjetäcke” hittar denna blogg, tyvärr har jag ingen speciell information om täcket till dig, jag kan bara säga att det inte gjorde någon skillnad för mig). Det är nämligen så att kedjetäcket är tungt och trycker på kroppen på ett avslappnande sätt. På samma sätt som krammaskinen ger ett avslappnande tyck och krammaskinen hyllas i Couplands roman jPad.

Leave a Reply

