Det började med ett föredrag om Djurvänner


Kim Peek känd savant. Foto: wikipedia

Något som jag kunde ha skrivit om mycket tidigare är att jag för kanske ett halvår sedan hörde ett föredrag med Anton Marklund, författaren till Djurvänner, roman om en autistisk pojke. Anton Marklund jobbar som assistent för autistiska och förbifarten nämnde han att en av hans klienter snabbt kunde ge korrekta svar på frågor om veckodagar och datum, om han får frågor som: “Vilken veckodag var den 30 maj 1984?” ger han rätt svar, utan att förstå hur han kan göra det. Det är ju Hollywood-bilden av en savant, precis sådana saker kan savanter och genier göra i Hollywoodfilmer.

Jag har en liknande historia, när jag gick på lågstadiet och fick en fråga som “Anders vad är 5+8?”, hade jag vanan att ge ett svar i stil med “Det är samma sak som 15-2”. Jag hade ingen aning om hur jag gjorde det, jag bara visste att 5+8 var samma sak som 15-2. Nu menar jag inte att jag hade någon freakig, magisk förbindelse med matematik, jag är inte ens säker på hur många gånger jag gjorde så. Jag menar absolut inte att jag är en savant eller ett geni, jag är smart men långt från något geni. Det jag menar är att hjärnan är fantastisk, punkt, inget mer.

Leave a Reply

