Uppskruvad retorik, igen

Diagram från bloggen leftbrainrightbrain.co.uk. Poängen är givetvis att “specific learning disabilities” går ner kraftigt samtidigt som autism ökar.

När jag startade denna blogg trodde jag att det ogrundade påståendet att autismspektrumtillstånd (hädanefter kallat ASD) snabbt ökar, och att det t.o.m. beskrivs som en en epidemi, en farsot, en pest, bara fanns i USA. Men det jag har lärt mig är att svenskar kan läsa engelska, och därför kommer amerikansk debatt att spilla över hit. Några klargörande exempel, Susanna Ehdin har på sin blogg hävdat att ASD ökar, och bl.a. refererat till Robert F Kennedy* och hans anti-vetenskapliga konspirationsteorier om vaccin och autism**. Lika hemska saker har Anna Wahlgren skrivit på sin blogg, och hon förefaller också ha använt amerikanska källor. Slutligen så sent som i går läste jag ett blogginlägg på en blogg kallad Paleofriend, där det ingick ett diagram från den amerikanska organisationen Autism speaks: Länk mellan autism och diabetes. En organisation ökänd för att utmålar autism som något fasansfullt, och mycket riktigt handlade blogginlägget om att ASD skulle ha ökat kraftigt. Tre exempel på att amerikansk debatt har spillt över till svenska bloggar.

Det är säkert så att ovanstående personer menar väl, men det är helt enkelt jobbigt med uppskruvad retorik om ASD (om inte du förstår det är det kanske du inte jag som har problem med empati). Och jag utesluter inte att ASD faktiskt har ökat något, därom tvistar de lärda. Men innan vi vet, tycker jag att man bör vara väldigt försikta. Det handlar inte bara om att undvika uppskruvad retorik, det handlar också om att de som gör sådana uttalanden ofta har en egen agenda: “autism ökar, därför ska vi äta paleontologisk kost”, “autism ökar, därför ska vi sluta med bisfenol A” (vilket kanske inte är en dålig ide), “autism ökar, därför ska vi sluta vaccinera” (vilket är en katastrofalt dålig ide), medvetet eller ej är det som om de utnyttjar både psudovetenskap och autistiska för sin egen agenda.

Avslutningsvis tänkte jag länka till ett inlägg från bigthink.com med den andra synpunkten om ASD: Is Autism an Epidemic?.

* Att en amerikan som heter Kennedy är antivaccin kan kopplas till att antivaccinrörelsen i USA ofta beskrivs som vänster. Det är intressant att fientlighet mot vetenskap i amerikansk politik är en paradgren för högern – motstånd mot stamcellsforskning, motstånd mot evolutionsteorin, motstånd mot teorin om klimatförändring, osv – men men när det gäller antivaccinrörelsen är den både fientlig mot vetenskap och vänster.

** Lustigt nog lärde jag mig detta via skepchick.se och ett inlägg om att Susanna Ehdin trotts hennes kritik av "Big pharma" samarbetar med ett läkemedels företag: Edin + Big pharma = sant

One thought on “Uppskruvad retorik, igen

Leave a Reply

