Jag är en falsk epidemi och serietecknare är psykiatriker


Svd valde att illustrera en artikel med vinklade och felaktiga serierutor, två kan spela det spelet (tyvärr vet jag inte vem som ritat serien, jag tog den från klippet av youtubeanvändaren C0nc0rdance som avslutar inlägget.)

Nu är jag del i en “falsk epidemi” enligt Svd: Trotjänare gör uppror i diagnosfabriken. Artikeln hävdar nämligen att DSM-IV har skapat falska epidemier av ADHD, bipolär sjukdom och autism. När autism kallas för en epidemi – bruket att kalla autism för en epidemi har jag kritiserat sådär femtioelva gånger senast här: Uppskruvad retorik, igen – pekar man på statistik som att 1 av 110 barn i USA nu har ett autismspektrumtillstånd, och i den statistiken finns sådana som jag med. Det är mig och sådan som mig de pratar om när de säger “falsk epidemi”.

Här tänker jag bara prata för mig själv, det finns inget falsk med mig (och för att vara övertydlig jag är inte heller en vandrande epidemisk sjukdom). Jag föddes så här, det finns i min släkt, det kan ofta vara ett handikapp men det kan i vissa situationer ge fördelar. Det som jag ogillar med artikeln är illustrationerna, den är illustrerad med serierutor som fördomsfullt målar upp en bild av att diagnoser sätt lättvindigt och ansvarslöst. Vilket är långt från verkligheten. Sedan kommer den obligatoriska kritiken av läkemedelsbolag, vilket är ok, problemet hur läkemedelsbolagets-kortet används, ofta är det som om folk tror att bara man säger “läkemedelsbolag” har man vunnit alla diskussioner om hälsa, men som Ben Goldacre sa “att Big pharma är skit betyder inte att magiska bönor botar cancer”. Som sagt var jag pratar bara för mig själv, men när jag fick min AS diagnos kunde jag minska min medicinering, läkemedelsbolagen tjänade i mitt fall på okunskap om NPF eftersom det ledde till feldiagnostisering och felmedicinering. Nu när kunskapen har ökat, bla med hjälp av DSM-IV, är jag inte övermedicinerad längre.

Får man då inte kritisera DSM för att kriterierna är diffusa? Visst får man det, men var sakligt, tänk på att det är människor du skriver om och gör inte som serietecknaren och fördumma hela diskussion.

Ps. Av tidsbrist, jag ska snart till skolan, är detta slarvigt skrivet, jag återkommer för renskrivning och ta mitt inlägg för vad det är.

One thought on “Jag är en falsk epidemi och serietecknare är psykiatriker

  1. Hej och tack för ett intressant inlägg i debatten kring DSM. Jag tillhör dem som är kritisk mot systemet, eller framför allt: mot hur systemet tillämpas. För att också jag ska vara övertydlig (det behövs ju ibland så här på nätet, för att undvika onödiga missförstånd) så skulle jag aldrig påstå att du inte har aspergers syndrom (som jag förstår på din presentation att du har). Du tycks vara en av dem som fått en ordentlig utredning med efterföljande diagnos. Det jag väder mig emot är den slentrianmässiga användningen av diagnoser, som tyvärr förekommer i allt högre grad. Barn i grundskolan som är i behov av pedagogiskt stöd har i princip inte en chans att få det, så länge de inte har en neuropsykiatrisk diagnos. Resurserna är knappa och då måste självklart de svårast drabbade prioriteras. Tyvärr medför det att barn får en diagnos, kanske inte främst för att de verkligen har tex. ADHD, utan för att de är i behov av pedagogiska stödinsatser i skolan. En psykiatrisk diagnos är ingenting jag tycker man ska ta så lättvindigt på, och att “stämpla” ett barn med en psykiatrisk diagnos utan övertygande underlag tycker jag är mycket olyckligt.

    Sen undrar jag om du läst boken “Pillret” av Ingrig Carlberg? Annars rekommenderar jag den varmt. Vi har absolut läkemedelsbolagen att tacka för många oumbärliga läkemedel, men tyvärr har de också bidragit med en rad nya diagnoser (GAD, generaliserat ångestsyndrom, är ett exempel på en diagnos som tydligt uppstått i samklang med läkemedelsbolagen). Det jag ser som mest problematiskt är att det inte finns någon “fri” läkemedelsforskning, motsvarande annan forskning om sjukdomar eller patologi. All läkemedelsforskning sker inom läkemedelsbranschen.

    Till sist – jag hoppas att jag inte kör över dig eller får dig att känna dig påhoppad, det är verkligen inte min mening. Allt gott!

Leave a Reply

