Positiva beskrivningar av autistiska, lita på Hollywood


Emily Deschanel och Ryan Cartwright i tv-serien Bones.

Det här var intressant, i somras såg jag flera avsnitt av tv-serien Bones enbart för att det ofta sägs att huvudpersonen Dr. Temperance “Bones” Brennan verkar ha Asperger. Men min favoritkaraktär i serien blev Vincent Nigel-Murray, jag kände igen mig en hel del i honom och enligt mig skulle han kunna ha Asperger. Jag gillade också att han var smart, kanske bara smart. Med det menar jag att Dr Temperance “Bones” Brennan är ett geni och genier är ovanliga – även bland Aspies – men att vara smart är inte så ovanligt – även bland Aspies – därför är det enklare att identifiera sig med smarta än med genier. Nåja, det som är intressant är att Vincent spelades av Ryan Cartwright, och tydligen spelar Ryan Cartwright numera den autistiska karaktären Gary Bell i science fiction-serien Alphas. Kul att just han spelar autistisk och kul att autismspektrument synliggörs.

Edit: Kort efter att jag skrivit detta tog DN faktiskt upp fenomenet med synligörandet av diagnoser i TV-serier, fast de använder inte de orden: Sjukt gott om om diagnoser i film och tv.

Leave a Reply

