Mässling : Eller jag förutspår Anna Wahlgren som årets förvillare


Cop. Maxx-Studio

WHO varnar för en mässlingsepidemi i Europa (DN). Att antivaccinrörelsen till stor del är skyldig är väl ingen speciellt vågad gissning. I Afrika gick dödligheten i mässling ner kraftigt under förra decenniet, tack vare vacciner, det skulle vara tragiskt om antivaccinrörelsen skulle vara så framgångsrik att de får dödligheten att gå upp i Europa. Vi är den nya tredje världen.

Saken är ju också den att antivaccinrörelsen, helt utan bevis hävdar att autism är egentligen är en vaccinskada. Just det, antivaccinmänniskor är människor som använder min diagnos för att skrämma folk för en av de mest effektiva folkhälsosatsningarna någonsin. Ingen som gör så är min vän. Istället för att se eventuell potential hos sådana som mig säger de att vi är skadade, sjuka, förgiftade. Sådana som gör så är definitivt inte mina vänner (det sista är t.o.m. något som en mobbare skulle säga).

Det hela får mig också att tänka på att det är december och det betyder bland mycket annat att föreningen Vetenskap och folkbildning snart kommer att dela ut sina två utmärkelser: årets folkbildare respektive årets förvillare. Det skulle inte förvåna mig om någon antivaccinmänniska, t.ex. Anna Wahlgren, kommer att få förvillarutmärkelsen. Problemet är att jag inte tror att en sådan utmärkelse skulle ha någon effekt. Det det säger sig själv egentligen – om inte ett dussintal stora studier, med miljontals barn inblandade som inte har hittat något samband mellan autism och vacciner, är tillräckligt för för att övertyga antivaccinmänniskor kommer de inte att ändra åsikt bara för att en av dem får den utmärkelsen. Jag misstänker till och med att Vetenskap och folkbildnings årliga förvillarutmärkelse är kontraproduktiv.

Leave a Reply

