Melatonin, bild wikipedia

Sidan http://supplement-geek.com* berättar att det i USA säljs säljs en produkt under namnet Dreamwater, med bland annat melantonin i sig, i USA finns också brownies med melatonin i. Saken är den att melantonin, känt som sömnhormonet, inte säljs så öppet i Sverige, här är det ett receptbelagt läkemedel. Det är också så att jag precis har provat melatonin (varumärke Circadin), och det var inte kul. Jag kände mig trött och nedbruten i tre dygn innan jag gav upp. Anledningen till att jag provade det var att man ibland kan läsa på nätet att det är speciellt bra för oss Aspies. Här kan man nämna att även oxytocin, känt som kärlekshormonet eller kramhormonet, också användas, mer eller mindre expertmental, vid behandling av autismspektruket. Och här kommer vi tillbaka till brownies med melatonin i, skulle det inte vara mer logiskt att tillsätta kärlekshormonet till choklad än att tillsätta sömnhormon till choklad?

Nej nu har jag svamlat tillräckligt, poängen var att jag efter att ha provat melantonin blev riktigt dålig, och att melantonin, trotts att det är ett naturligt hormon, har bieffekter. Och varför skulle det inte ha biverkningar, precis som andra naturliga hormoner – testosteron, tillväxthormoner, östrogen och progesteron?

* Ot, namnet suppliment geek låter lovande, för där du hittar geekis hittar du också Aspies. Åt andra sidan såg jag på sidan namnet Dr. Mercola och han är anti-vaccin. Med andra ord tillhör Mercola fienden.

Leave a Reply

