Dåliga hypoteser och avsked(?)

I en av teveprogramen om Temple Gardin – kvinnan som nästan ser lite autism som en superkraft* och som är en av USA:s, och därmed västvärldens mest kända autistiska – finns en scen där Temple Gardins mamma skrattande berättar om en doktor som förklarade att hennes dotter var autistisk eftersom hon, mamman, led av penisavund. Det är bra att hon kunde skratta, tyvärr kunde inte alla skratta. Påståendet att autism berodde på elaka mammor (om det var vanligt att skylla mammans påståda elakhet på penisavund, har jag ingen aning om) är ett exempel på att dåliga hypoteser om autism har orsakade mycket lidande både för autistiska och deras omgivning.

Det tydligaste exemplet på en dåliga hypotes som förgiftar våran omgivning är idag inte det-är-en-elak-mammas-fel-hypotesen, utan de som drivna av fanatisk tro hävdar att autism beror på vacciner. Men det finns andra exempel. Att ha ASD innebär att man är utsatt för väldigt mycket peudovetenskap om varför man är som man är. Självutnämnda experter, chalataner, och låt oss inte glömma folk som inte kan stava till till Asperger, anser sig ha rätt att göra uttalanden om autismspekrumet. När jag tänker efter undrar jag om ens “vetenskapsjournaliser” är oskyldiga till detta.

Men nu kommer frågan, vem är jag att göra något åt detta? Det bästa skulle mycket väl kunna vara att avstå från att kommentera det. Och mitt hopp om att kunna förvandla denna blogg till en svensk version av min favorit Asperger-blogg, nämnligen thautcast.com/drupal5/ är väldigt litet. Jag har själv beskrivit den här bloggen som välskriven, men det finns ingen anledning för någon annan att läsa den.

* Ev. läsare med en halvtimma över kan se hennes TED-tal.

Leave a Reply

