Varför får representanter för Vaken mediautrymme?

Svd skriver om rädsla för HPV-vaccinet, Utbredd rädsla för att vaccinera sig. Jag är ingen expert på HPV-vaccinet jag tänker bara kommentera att Svd lät Andre Lindgren från Vaken, som bl.a. är fundamentalistiska vaccinmotståndare, uttala sig om vaccinet. Jag tänker använda ett resonemang jag läste i en brittisk artikel, både anti-vaccin och rasism är pseudovetenskap. Att rasism är en pseudovetenskap är kanske bortglömt, men det är det. Om Svd hade skrivet en artikel om majoritetssamhällets oro över kriminalitet hos invandrare, hade man inte låtit en representant från en rasistisk organisation uttala sig. De låter inte en rasist säga … nej, jag vill inte återge vad en rasist skulle kunna tänkas säga. Men om man skriver om vaccin ska tydligen riktig vetenskap och pseudovetenskap ha lika stort utrymme.

Om nu någon skriker svininfluensa säger jag så här: En stillastående klocka visar rätt tid två gånger per dygn, men det är inte imponerande. Anti-vaccinrörelsen har varit emot vartenda vaccin de senaste århundradena, någon gång ska de visa sig ha rätt, men det är inte imponerande. Dessutom jag uttalar mig fortfarande inte om HPV-vaccinet, det lämnar jag åt mer insatta.

För att upprepa mig själv. Detta påverkar oss med autismspektrumtillstånd eftersom vaccinmotståndarna utnyttjar oss i sin skräckpropaganda mot vaccin. De påstår att vi är misslyckade medicinska experiment. De använder min diagnos för att skrämma folk för en av de mest effektiva folkhälsosatsningarna någonsin. Ingen som gör så är min vän. Istället för att se eventuell potential hos sådana som mig säger de att vi är skadade, sjuka, förgiftade. Sådana som gör så är definitivt inte mina vänner (det sista är t.o.m. något som en mobbare skulle säga). Jag gillar att vara mig själv! Jag gillade inte att bli mobbad, jag gillade inte att bli fel diagnostiserad och fel medicinerad. Men jag gillar att vara mig själv och vill inte vara någon annan. Det är jobbigt att anti-vaccinrörelsen har riktat in sig på oss, hävdar (givetvis utan bevis) att vi är skapade av vacciner, och att det är en hemsk tragik.

Edit: Tack till Kristina Lindquis som ställde samma fråga som jag i sin DN-kultur-artikel: Varför ger Svenska Dagbladet legitimitet åt konspirationsteoretiker?

5 thoughts on “Varför får representanter för Vaken mediautrymme?

  1. Du säger själv att du inte är en expert på området, varför läser du då inte på innan du börjar sprida halvsanningar och annat strunt? Du är en psuedoskeptiker. Varför ska inte kritiker få utrymme? Jag trodde median var till för att rapportera nyheter och ha diskussion, inte sanktionera “Fakta™”. För övrigt är det inte det minsta rasistiskt att hävda att invandrare begår mer brott, det skulle helt kunna förklaras med socioekonomiska faktorer.

    1. Ok, vilken halvsanning och strunt har jag spridit? Jag ogillar att antivaccinrörelsen sprider hat och lögner bla om autism. Om det är sådana myter din kommentar handlar om har du inget att göra på min blogg. Din yttrandefrihet ger inte dig rätt att använda min blogg för att sprida myter som skadar människor.

      När det gäller min okunskap om just HPV-vaccin. Det betyder bara att jag någon gång har tänkt att vi faktiskt får vänt några decennier innan vi verkligen vet hur många cancerfall det förhindrar. Att jag har tänkt skeptiska tankar om HPV-vaccin gör inte mig oförmögen att kunna uttala mig om konspirationsteoretikerna i Vaken. Du underskattar mig om du tror det.

      Det är möjligt att jag var otydlig när det gäller mitt resonemang om invandrare. Det jag säger är att en rasistisk organisation skulle ha ha rasistisk förklaring, och att rasistiska förklaringar är pseudovetenskap, precis som antivaccinrörelsen är pseudovetenskap.

      1. Jag har inte skrivit ett ord om autism. Om en del av “antivaccinationsrörelsen” som du så fint kallade det har fel i något så betyder det inte att de har fel i allting. Angående vaccinationsfiaskot 2009 så var det inte den första gången något sådant hände. Jag föreslår att du läser om svininfluensan från 1976 eller faktumet att en del polio-vaccin var kontaminerade med cancervirus. Kritiken är befogad och bör ej förlöjligas eller marginaliseras utan istället tas upp seriöst och debatteras, där man låter båda sidor komma till tals. Du hävdar att du inte gillar mobbning men samtidigt så ger du tummen upp för mobbning mot alla som är kritiska mot konsensus i vaccinfrågor.

      2. Den här halvt om halvt aktiva bloggen handlar om autismspektrumet, därför är det naturligt att jag tar upp det i mina inlägg. Bra att din kommentar inte handlade om autismspektrumet. Fint, jag har inget emot en seriös diskussion, och det har knappast vetenskapsmän heller något emot. Jag vill minnas att Paul Offit som medverkade till vaccinet mot rotavirus och som skrev en bok med undertiteln “How the Anti-Vaccine Movement Threatens Us All”, kritiserade USAs beslut att testa antrax-vaccin på barn. Eller för att titta på just polio kan det diskuteras varför Bill and Melinda Gates Foundation’s använder Sabin’s orala poliovaccin när Salks injektionsvaccin är säkrare? (Svaret är väl att det är både billigare och effektivare, och därför är det värt risken eftersom det ger oss möjligheten att utrota polio).

        Jag erkänner att jag inte vet mycket om Vaken, jag kopplade i mitt huvud samman Vaken med Torbjörn Sassersson, vilket kanske var fel. Men tror du verkligen att en representant för vaken bidrar till en seriös debatt? Jag har mina tvivel.

        Att jag skulle stödja mobbning är väl vad skeptiker kallar för en halmgubbe som jag inte tänker kommentera.

Leave a Reply

