Mina tre kommentarer

DN skriver om en uppmärksammad studie som handlar om vilka konsekvenser det kan få att män skaffar barn senare i livet: Stor risk ha gammal pappa. En av dessa konsekvenser är att en ökad sannolikhet att barnet är autistisk. Tre kommentarer om just autism, först kan man undra vad det spelar för roll att vårdpersonal säger att autism inte är en sjukdom, när media hela tiden framhäver med att det är en sjukdom? Edit: Handikapp? Ja. Sjukdom? Nej.

Två, jag vet att jag har försökt att framföra iden att autism inte har ökat, men nu har vi en vetenskapligt acceptabel förklaring till varför det skulle kunna ha ökat. Åt ena sidan har jag alltid varit noggrann med att skriva att jag inte vet om autism har ökat eller inte. Åt andra sidan antar jag att mina texter kan uppfattas som om jag inte tror på en ökning. Vi kan fortfarande inte säga säkert om det har ökat, men kanske denna studie ger mer evidens till den hypotesen.

Tre, intressant nog handlar studien om gener, bara klassisk genetik. Vilket är naturligt eftersom studien handlar om gener. Det som studien inte tar upp är miljöfaktorer eller epigenetiska faktorer som skulle kunna ge autism.

Leave a Reply

