Anti-vetenskap : (också, Annika Dahlqvist verkar tillhöra fienden)

“Pity the inventor’s lot then. He is the source of society’s enrichment and yet nobody likes what he does.”

– Matt Ridley, The Rational Optimist

En sak som upprör mig är anti-vetenskap. Här finns det en skilnad mellan amerikansk och europesk anti-vetenskap. Amerikansk är mycket lättar att kritisera, eftersom ingen omkring mig kommer att kritisera mig om jag kritiserar amerikansk anti-vetenskap. Ingen jag känner kommer att bli förbanad på mig om jag skrattar åt dumma amerikanska republikaner som tror på kreationism, eller förnekar klimatförändringen. Men om jag kritiserar europeisk anti-vetenskap, om jag t.ex. skulle försvara så kallade GMO, skulle folk omkring mig bli riktigt förbanade på mig. Detta eftersom de har svalt propaganda från Greenpeace, eller bara för att de har någon diffus uppfattning om att “GMO” är “onaturligt”*.

Som exempel på denna europeiska anti-vetenskap kom nyligen en ideologiskt styrd studie som kritiserar GMO, i detta fall glyfosat-tolerant majs, från Frankrike. Om ev. läsare vill veta mer om studien har Orca på scienceblogs skrivit bra om den: Bad science about GMOs: It reminds me of the antivaccine movement. Men något som verkligen upprörde mig vara att Annika Dahlqvist sväljer studien (länk till hennes blogginlägg), hon inte bara sväljer studien, hon ljuger och skriver att GMO inte testas och hon har mage att länkar till dr Mercola. Dr Mercola är en charlatan, det enda som behöver nämnas är att han är anti-vaccin och därmed tillhör “fienden”**, om Dahlqvist länkar till honom – om så bara för att hon är rädd för GE-grödor – tappar jag all respekt för henne.

* Ja det är onaturligt, jordbruk i sig själv är onaturligt. En uråldrig stapelgröda som vete innehåller genom från tre olika vildgräs, och vete skulle inte kunna överleva i naturen.
** I korthet, antivaccinrörelsen påstår, utan bevis, att autismspektrumtillstånd är en vaccinskada. Med andra ord de ser på mig, och sådana som mig, som misslyckade medicinska experiment. De som ser på mig som ett misslyckat medicinskt experiment är inte mina vänner.

Leave a Reply

