Att ha ett osynligt handikapp, vara en aspi omgiven av neurotypiska

För manga veckor sedan läste jag detta blogginlägg på bigthink.com: The Moral Significance of Sex Workers and People With Disabilities. Ett inlägg som försvarade prostitution med motiveringen att det är en nödvändig samhällstjänst för handikappade. Det ska sägas direkt, jag råkar stödja den svenska lagen som förbjuder köp av sexuella tjänster, och sex är ingen rättighet. Det är inte det detta inlägg handlar om. Men av intresse googlade jag på sökorden “prostitution handikapp”, en av de allra första resultaten var ett annat blogginlägg, detta inlägg av Lady Dahmer: Men de där stackars handikappade människorna som ingen vill ha då?. Hon är starkt negativ, hennes inlägg innehåller t.o.m. följande mening: “Så FRUKTANSVÄRT kränkande det är att anta att de inte kan skaffa knull på samma vilkor som vi”. Jag har ett handikapp, en funktionsstörning (autismspektrumstörning), och jag har ingen aning om hur man “kan skaffa knull”, “how to get laid”. Om vi ska ta henne på orden, är det inte bara kränkande utan också “FRUKTANSVÄRT kränkande” att anta att det finns sådana som jag. Hur väl hon än menar är frågan: “Vad fan sänder det för signaler?” Och naturligtvis utgår jag från att hon inte är den enda som använder det argumentet. “De” kan inte tänka sig att det finns dem med helt annorlunda erfarenhet av sex och erotik, samtidigt säger de att det är vi som saknar empati.

För mig blir hennes mening bara ytligare ett exempel på “normala” människors oförmåga att förstå hur svårt det är att vara annorlunda. Ett annat exempel är när vi i kursen nyligen skulle hålla en muntlig redovisning. Jag kan inte hålla muntliga redovisningar, det är en kombination av kommunikationssvårigheter och stress. Men mina kursare har begränsad möjlighet att förstå att jag ordagrant inte kan. De anpassar sig, de accepterar mig, men de kanske också tror att jag bara behöver anstränga mig för att lära mig hålla muntliga redovisningar. I teorin har de rätt, i praktiken fungerar det inte så (inte heller behöver jag bara anstränga mig mer för att “skaffa knull”). De kan inte ha någon aning om hur mycket jag har kämpat för att komma dit jag är idag, och hur ofattbart mycket jag i teorin skulle behöva träna för att bli bättre på kommunikation – själv tror jag det är omöjligt. Ja det är saken med att ha ett osynligt handikapp, folk kan inte förstå hur svårt det ibland kan vara.

5 thoughts on “Att ha ett osynligt handikapp, vara en aspi omgiven av neurotypiska

  1. Jag vet minst 4 stycken tjejer och killar som säljer sex och har asperger, och det är väldigt trevliga personer. sånna som har den där eftertänksamma och kännade sidan, även om många intryck kan bli förmycke ibland.

    1. Vet inte vad jag ska göra med den informationen. Du vet att det kan tolkas som om “industrin” utnyttjar killar och tjejer med funktionsstörningar.

      1. jaha ok.. men inte så jag menade. Menade mer att vi kan ha en annorlunda syn på saker, och om vad som är svårt och vad som är lätt. Jag hittade den här bloggen när jag googlade “prostitution” och “asperger”. Egentligen vill jag bara ha sagt att bara för att man har asperger eller är sex-arbetare så ska man inte bli behandlad som om man var dum i huvudet. Människor är olika, och kan därför ha svårt eller lätt för olika saker. Jag t.ex. skulle antagligen få ångest och börja ta droger om nån tvingade mig att sitta i en snabbköpskassa och vara tvungen att vara trevlig mot en massa okända hela dagarna… Om sexköpslagen tycker jag den likt LSS borde vara en rättigets lag. Som den är skriven idag så har den faktiskt som mål att idiotförklara de människor som den säger sig vilja hjälpa. Lite som man förr behandlade handikappade… “Dom” vet nämligen inte sitt eget bästa. Gudrun Schyman och Rossana Dinamarca brukar stolt förklara att dom tycker det är bra att lagen får prostituerade att må dåligt. även den statliga utvärderingen ser detta som en positiv effekt😦

        Rent allmänt tycker jag att man ska lyssna på människor och försöka hjälpa dom att må bättre om dom behöver hjälp, inte att man gör livet svårare för dom bara för att man hoppas att dom då blir fogligare, och liksom håller tyst och försvinner.

      2. Först tack för att du läste och kommenterade, det är kul att någon gör det.

        Liberalen inom mig håller med dig. Åt andra sidan, om man ska vara mer pragmatisk, har det ju sagt att vår lagstiftning gör Sverige oattraktivt för sex trafficing, fast jag kan inte garantera att det är sant. Jag kan tänka mig att debatten är mycket ideolog och lite evidens. Det blir så bl.a. eftersom sexköpare, väl i princip bara är män (svaret på varför det är så, är helt enkelt biologi).

        Men i slutändan tror jag många sexsäljare råkar illa ut. Av den anledningen kan jag inte stödja det. Det här inlägget handlar om handikapp och sex och där hoppas jag vi kan finna bättre lösningar, kanske sexuella samariter eller virtuell sex.

Leave a Reply

