Den mest oväntade positiva överraskningen från det amerikanska valet.


I en serie klassiska stunts kämpade Antoine-Augustin Parmentier mot pseudovetenskap om potatis. Idag är det inte potatis utan sk GMO som behöver försvaras från osakliga attacker. Bild: wikimedia.

Vet du vad mycotoxiner är? De är gifter som finns i vår mat och som är förknippade med missfall, cancer, med mera. Vet du hur man undviker mycotoxiner? Genom att äta BT-majs, alltså genmanipulerad majs. Som hörs på namnet kommer mycotoxiner från svampar, närmare bestämt mögel, och, i korthet, BT-majs är mindre benägna att attackeras av mögel och innehåller därmed mycket mindre mycotoxiner jämfört med vanlig majs. Detta bevisar inte att genmanipulerade grödor alltid är bra, men det bevisar att de som säger att det alltid är dåligt har fel.

Vad har då detta att göra med det amerikanska valet den 6 november, som redan börjar kännas som historia? Jo, enligt mig var den största övervakningen från det amerikanska valet inte Obamas seger, det var ingen överraskning. Det är simpel demografi, FOX news kunde effektivt mobilisera arga, vita, kristna män mot Obama, men det var aldrig tillräckligt för att allvarligt hota honom. Svarta, latinamerikaner, asiater, kvinnor och ickereligösa röstade på Obama, och tilläggas bör att åtminstone tre av dessa grupper – latinamerikaner, asiater och ickereliögsa – har ökat kraftigt. Framgångarna för samkönade äktenskap är kanske lite mer överaskande, men det är en del av en tydlig trend som har funnits i åratal. Det riktigt överaskande var att väljarna i Kalifornien förkastade “proposition 37” som skulle ha lett till obligatorisk märkning av mat producerad med genetisk modifierade organismer.

Visst vet jag att det är provocerande att jag är nöjd med att en anti-gmo-lag förkastades, men jag är nöjd. Jag råkar tro på vetenskap, jag är inte neoluddit. Det sagt jag tror mig förstå oron över gmo, det verkar vara naturligt att människor är oroliga och fientliga till allt nytt. I sådana fall är det inte konstigare att greenpeace idag kör med osaklig skräckpropaganda mot gmo än att det på sjuttonhundratalet förekom osaklig skräckpropaganda mot potatis. Det hävdades bl.a. att potatis orsakade lepra, vilket leder oss till en allvarlig invändning mot skrämselpropaganda. Att attackera potatis ledde inte till ökad kunskap om lepra. Att idag, av rädsla för allt nytt, försökerka skylla t.ex. cancer, eller allergier, eller autism, på GMO, förstör bara för de som verkligen forskar på vad de sjukdomarna och störningarna egentligen beror på. Som alltid trivialiserar pseudovetenskap den riktiga vetenskapen. Jag har en autismspektrumstörning och det pseudovetenskapliga komplexet har riktat in sig på just autism, därför blir jag av personliga skäl extra kritisk till pseudovetenskap.

Leave a Reply

