Ska jag tack newsmill igen?

Idag publicerade newsmill en artikel jag undrar över: Den neuropsykiatriska sjukdomen som lämnas utan behandling av Gunilla Gerland. Gunilla Gerland menar att “ökningen” av neuropsykiatriska diagnoser skulle kunna bero på Post-streptokok neurologisk syndrom, förkortat PANS. Jag har aldrig hört talats om detta, vilket jag inte är ensam om, på google ger frasen “post streptokok neuroligisk syndrom” just nu nio (9!) träffar. Av naturliga skäl ger sökordet PANS betydligt mer träffar, men dessa är av samma skäl icke relevanta. Därför gick jag in på pubmed, sökorden “pans adhd” och “pans autism” gav inga träffar. Om Pans orsakar eller förväxlas med adhd eller autism, vilket Gerland hävdar, är det inget som det finns någon publicerad forskning om. Trodde jag till jag kom på att hon hade angett två andra förkortningar för pans: “pandas” och “cans”.” Pandas adhd” ger 13 träffar på pubmed. Jag har gått igenom artiklarna ytligt och det verkar finnas viss stöd för att pandas (pediatric autoimmune neuropsychiatric disorders associated with streptococcal infections) kan vara en riskfaktor för andra syndrom, att kommentera artiklarna mer än så skulle i dagsläget vara att ta mig vatten över huvudet. Men jag kan konstatera att jag lärde mig något nytt från newsmill.

Inte heller tänker jag kommentera vad Gunilla Gerland skriver om behandling, det är upp till läkare. Eller jag tänker skriva en sak om behandling, men om behandling av autism inte pandas/pans. Iden att autism ska behandlas eller botas har så ofta lett till tragedier. Vi har läkemedelsbolag som vill ge oss starka antipsykotiska mediciner och vi har alternativmedicinare med andra farliga behandlingar som t.ex. kelering terapi, där man injicera starka kemikalier i blodomloppet för att rena kroppen på tungmetaller (det fungerar mot tungmetallsförgiftning, inte mot autism). Även andra bisarra behandlingar har föreslagits, forskaren Judy Mikovit hävdar att både autism och kroniskt trötthetssyndrom kan bero på ett gammaretrovirus (jag gillar det namnet gammaretrovirus), XMRV, och att vi alltså kan behandlas med antiretrovirala läkemedel, m.a.o. hiv-mediciner. Poängen är att, även om det skulle finnas ett samband mellan pans/pandas och autism, får vi akta oss för att inte denna forskning inte ska utnyttjas av charlataner som vill tjäna pengar på att erbjuda oprövade behandlingar mot autism. Det är vad jag oroar mig för.

Leave a Reply

