Lotta Knutsson Bråkenhielm på newsmill

Bild

Bild från thautcast’s facebook.

På newsmill pågår en märklig debatt, eller det är egentligen bara inledningsartikeln som är bizarre: Finns det ett samband mellan ateism och autism? av Lotta Knutsson Bråkenhielm.  I efterföljande debatt påstås det att hon menar att ateism bli mindre betydelsefullt om det är vanligt bland autistiska. Varför, för att autistiska är annorlunda? Förstår hon inte vilket provocerande påstående det skulle vara? Det finns ingen logik i det, autistiska kan vara briljanta.

Om hon verkligen menar något sådant, får jag lust att att provocera tillbaka, genom att påstå “vi” är benägna att vara ateister eftersom vi har så stark empati. Och att det därför är svårt att tro på en gud som skapar människor bara för att kasta dem i helvetet. Ja, tvärt om vad folk tror finns det överaskande nog åtminstone en studie som tyder på att autistiska har starkare empati än “normala”. Men jag är för lat för att leta reda på studien. Och kanske förtjärnar Knutsson Bråkenhielms artikel inte att jag tar mig tid att göra det. Jag vet inte, för jag förstår inte vad hon försöker säga.

Leave a Reply

