Umeå universitet 0 poäng för funktionshinderanpansning

Givetvis är rubriken tillspetsad, alla rubriker är det, precis som allt ordbajs om hur välanpassat universitetet är för funktionshindrade är väldigt tillspetsat. Det är fel att anklaga universitets anstälda för handikapfrågor för mina egna misslyckande. Det kanske snarare är systemt i sig som är oflexibelt och oempatiskt. Saken är den att så många saker ska göras på ett specifikt sätt, antagligen bara för att det är som Tevye skjöng: “TRADITION!”. Och om traditionen inte passar för just dig, och ditt funktionshinder, blir det problem. Ibland vill man låta som en bortskämd, idiotisk tonåring “Jag är ett geni, om universitet inte kan uppskatta mig är det deras förlust”. Allting kunde ha gjorts på ett mycket enklare sätt om man bara hade varit just flexibel och empatisk. För att ta två konkreta exempel, ett jag fick inte möjlighet att studera på halvtid, utan var tvungen att börja på 100 % studietakt. Två, de kräver att man ska kunna skriva en snygg labbok för hand, tanken att någon elev skulle kunna ha dyslexi, finmotoriska problem, eller som i mitt fall, både två, och därmed ha svårt att skriva allt för hand, verkar inte ha slagit någon.

Leave a Reply

