Titlar och problemet med att följa drömmar

Om jag såg den här videon eftersom hon har ett svenskt efternamn, är risken att det uppfattas som jag säger “ja, ja Emeline Paat-Dahlstom är ‘space entrepreneur’, men hon är kvinna jag bryr mig bara om vilken man hon är gift med”? (Namnet har hon säkert fått via giftermål men, rent allmänt, behöver hon naturligtvis inte vara gift med en man, Kanada var väl tidiga med samkönade äktenskap?) Vad jag vill säga om intervjun är att hon pratar om resor och att följa sina drömmar. För henne gick det bra att följa sin dröm, från Filippinerna till studier i Kanada och slutgiltigheten titeln “space entrepreneur”. För sådär 95 % kan det vara omöjligt att följa sina drömmar och passioner. Jag tror problemet är att vi bara får höra historien från de som lyckas, som Paat-Dahlstom, vi får aldrig höra från de som inte lyckas.

Leave a Reply

