Just det, NPF är också en del av den mänskliga kulturern


Jag har varken läst böckerna eller sett filmerna, jag antar att Lisbeth Salander är flickan med draktatueringen och att hon ser ut så här.

Jag funderar på om denna artikel av Lisa Magnusson, Psykbrudarnas roll i dagens tv-deckare, kan missförstås? I ingressen står det rakt ut: “Lisa Magnusson undrar över schablonen som inte tillåter kriminalseriernas kvinnor att vara människor.” Sedan i artikeln görs det en poäng av att “diagnostiseras” bl.a. Lisbeth Salander och Saga i Bron med asperger. Det är lätt att undra om hon menar att personer med funktionshinder eller psykiska sjukdomar inte är människor? Nej, poängen är inte att jag tror hon menar det, poängen är att det kan missförstås som om Lisa Magnusson menar det.

Eller så kan det missförstås som att Lisa Magnusson inte vill se karaktärer med med autism eller andra NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) i teveserier. För mig är det naturligtvis inget problem. Tvärtom, på nittiotalet klagade folk på att teveserien Vänner utspelade sig i New York, en av värdens mest multietniska städer, men ändå var skådespelarna i serien kritvita. Om man tycker det var fel att Vänner bara hade vita skådespelare i huvudrollerna, borde man i konsekvensens namn berömma kriminalserierna för att ha med kvinnor med NPF. Precis som alla etniciteter eller för den delen HBT-personer bör synliggöras i populärkulturen, bör NPF personer synliggöras i populärkulturen. Vi är också en del av samhället! Dessutom kan det mycket väl vara extra viktigt att synliggöra just kvinnor med NPF, autism med mera uppfattas fortfarande som ett problem för pojkar, inte flickor (på samma sätt kan man tänka sig att läkare kanske missar ätstörningar hos pojkar, eftersom det ses som ett tjejproblem). Visst jag förstår att Magnusson bara klagade på schablonerna, vilket jag själv har klagat på, hon kunde bara ha varit mer tydlig på det.

Edit: jag var inte den enda som reagerade på Lisa Magnussons artikel: Ann Heberlein: “Psykbrudarna” är blott människor

Leave a Reply

