Bokförlaget Karneval, Monsanto, Ukraina, anti-psykiatri, ja det är soppa

Det finns ett antal bokförlag jag inte skulle sakna om de gick i konkurs*. Kanival förlag är ett av dem, egentligen är det mer aktuellt för denna bloggen att kritisera dem för att ha get ut en anti-psykiatri bok, men istället ger jag mig in i storpolitiken. Karneval ger nämligen ut boken Strangelove-effekten av Pilger, en bok som ger prov den mest absurda tillämpningen av “argumentum ad monsanto” (Monsanto är ondskefullt, Monsanto tillverkar gmo, alltså är gmo ondskefulla) jag någonsin sätt: “Tillverkarna av genmodifierade utsäden, bland dem det beryktade företaget Monsanto, är ute efter Ukrainas bördiga åkerjord.” Vad menar han med det, vad är logiken? Monsanto vill sälja sitt utsäde till Ukraina, därför är det kanske nästan bra att det är krig i Ukraina?

Det finns många myter om gmo och Monsanto (t.ex. i verkligheten säljer företaget inte frön med “terminator gener”) men det är en annan historia. Att dra in myterna som en del i krigspropaganda – för att hoppa på ett invaderat land, Ukraina – det trodde jag aldrig jag skulle få se.

* Amazon kanske kan hjälpa oss med det.

Leave a Reply

