Volontärresor

Jag var på ett föredrag som anordnades av företaget Volontärresor. Väldigt inspirerande. Jag kan börja med att skriva om väder. Det var två tjejer från Sydsverige som höll i föredraget, en sa att hon ogillade när det är väldigt varmt och därför åker till varma länder när de har vinter. Så jag kunde tänka: “Hon är som jag, känslig för värme”. Den andra tjejen hade varit i Zimbabwe och sa att nätterna i Afrika är väldigt kalla, så jag kunde tänka: “Typiskt sydlänningar, jag är från Norrland. Jag fick frostskador på en skolutflykt och min syrras pojkvän blev överraskad av en snöstorm när han jagade ripor, och fick leva i en urgröpt snödriva i 24 timmar. Och du klagar på afrikanska nätter”.

Nej för att titta närmare på resorna de anordnar, företaget har projekt över hela världen, faktiskt har de projekt i alla världsdelar utom Nordamerika och Antarktis. I min mening går en av deras mest fascinerande resa till ett projekt för forskning på valhajar i Mexiko. Tyvärr verkar det projektet också vara ett av deras mer krävande. Andra platser jag har tittat på är i Ecuador, Namibia och Sri Lanka. Ecuador är nog det projektet som ligger närmast. Fördelen med Ecuador är att det ligger högt upp och därmed inte är lika varmt som andra destinationer och att det serveras mat på boendet, kalla mig lat, men om man jobbar åtta timmar per dag är det skönt att inte behöva tänka på vad man ska laga för mat. Dessutom finns det papegojor där. Nackdelen är att jag inte pratar spanska. De erbjuder spanskakurser om man stannar tre veckor eller längre, men att ta språkkurser är i min erfarenhet slöseri med tid. I skolan hade jag tyska i fem år, jag kan inte tyska. Att lära sig ett språk tar sådan enorm tid, jag är för gammal och för dyslektisk för att lära mig ett nytt språk.

Leave a Reply

