Min (o)rättvisa bedömning av gemensamhetsföretag

Igår, onsdag den 28:de, kunde jag ha varit på Nörd café i Tekniska museet Stockholm. Istället har jag slösat bort min tid och ork på ett “gemensamhetsföretag” som arbetsförmedlingen samarbetar med. Jag är uppfostrarad på det sättet att man ska ta första bästa sysselsättning som erbjuds. Efter detta är jag inte längre säker på att det gäller, även sådana som jag kan själva hitta saker som är bättre än vad näringslivet kan erbjuda. På detta gemensamhetsföretag i Umeå fick jag först sitta av en dag eftersom de inte hade någon fungerande dator åt mig och en annan dag fick jag sitta av eftersom de inte hade någon uppgift åt mig. Och när jag har fått uppgifter har de varit tråkiga och känts meningslös. Det är faktiskt så att jag bara fått en uppgift på två veckor, det är att göra listor över hemsidor till företag i Västerbottens inland och vad behövs egentligen det till? På sätt och viss finns det redan sådana listor, hört talas om Gula sidorna och hitta.se, för att inte nämna google?

Igår ville jag mer eller mindre skälla ut min tillfälliga handledare på företaget, just eftersom de bara har slösat med min tid och värre min ork. Det ända som hände när jag sa att uppgiften var tråkig var att han tog fram två pärmar med stenciler om något datakörkort från 2010. Sedan 2010 har det kommit nya versioner av microsoft-programen stencilerna handlade om, men tänkte ändå att det skulle vara bra att titta på vad de skriver om att göra diagram i Excel. Jag är dålig på Excel och kommer ihåg jag hade problem med att göra diagram när jag studerade och behövde vissa upp data från laborationer Jag slog upp pärmen, tittade på innehållsförteckningen och slog upp sidan som skulle handla om diagram. I pärmen fanns bara ett stycke, ett stycke på sex-sju rader om diagram. Det är inte det att jag försöker framställa mig själv som så mycket smartare och mer datakunnig än de som skrev materialet. Grejen är att jag inte förstår hur kan man skriva ett kapitel om Excel utan att lära ut något om diagram?

Det förefaller mig vara respektlöst av gemensamhetsföretag att bara låta mig sitta av tiden, som om jag inte hade haft bättre saker att göra. Jag kunde som sagt var ha varit på Tekniska museet och lyssnat på föredraget. Det hade varit bättre och jag vet det är mitt fel att jag inte valde det, utan fastnade på detta “gemensamhetsföretag”. Läxan får bli att det kanske inte alltid är bäst att hoppa på den första saken som arbetsförmedlingen erbjuder.

Leave a Reply

