Hjärngym och smarta droger, två saker som inte fungerar

Ni vet kanske att ADHD ibland behandlas med dataspel. Yep, dataspel utvecklade för att förbättra närminnet, om jag inte missminner mig. Jag har hört åtminstone en psykolog säga att det är en bra behandling.  Jag kom att tänka på detta eftersom jag läste en artikel om att Lumosity har  blivit dömda för falsk marknadsföring när de hävdar deras spel fungerar mot bl.a. demens och t.o.m. Alzheimers, länk. Det ska sägas att det inte är Lumosity som används i ADHD-vård och jag hoppas det finns mer bevis för dataspel vid ADHD. Patienter ska ta sådant med sin psykolog (eller sjuksköterska eller läkare).

På samma tema. Här är en youtubevideo där en amerikansk läkare vid namn Aaron Carroll hävdar att “Nootropics”/“smartdrugs”/”tabletter som de i filmen Limitless”, inte fungerar. Det hade varit kul om narkolepsimedicin och parkinson-medicin verkligen gjorde dig smartare, på samma sätt som det hade varit kul om antioxidanter verkligen hade varit ungdomens källa och det verkligen fanns en population Plesiosaurier i Loch Ness. Tyvärr är saker inte sant bara för att man vill det.

Leave a Reply

