När sjukvården inte fungerar

Jag har en gammal klasskompis som enligt rykten har gått med i en kult, tagit avstånd från sina föräldrar och erbjuder tillsammans med sin flickvän “healing” över internet. Vilket gör henne till en av de värsta personerna jag har träffat. Hon tar dyrt betalt för healing, med andra ord tjärnar hon pengar på desperata människor som bara vill bli friska. Jag tänker inte ens skriva att healing över internet inte är mer än placebo. Det är möjligt att placebo är som antioxidanter, en av de få vetenskapliga teorierna som är sprid bland allmänheten och därför har hypats otroligt i vårt samhälle. Jag menar allvar, det är lätt att hitta skeptiker som hävdar att placeboeffekten i bästa fall är missförståd*.

 

Det sagt, naturligtvis är det inte bara alternativ-medicin som är långt från perfekt, det gäller även vanlig medicin. Jag blev minst lika arg när tänker tillbaka på vissa felaktiga saker som sjukvårdspersonal har sagt till mig. En sjuksköterska trodde att jag var psykotisk eftersom jag hade en yrselattack när jag träffade henne. Det låter bisarrt, men är sant, jag förstår inte hur hon kunde missförstå mina försök att beskriva yrsel till att jag skulle vara psykotisk? För att vara tydlig, jag har aldrig haft hallucinationer eller vanföreställningar.  Men det finns också ett annat sätt som sjukvården inte är perfekt. Jag tänker på den gången för tio år sedan då jag hade haft konstant panikångest i fem dagar. När jag berättade det för en psykiatriker sa han ordagrant: “Det kanske kommer att hålla i sig i fem dagar till”.

Det är inget jag någonsin vill vara med om igen, det är inget jag önskar någon. Han ansåg tydligen inte det fanns något han kunde göra. Läkaren kunde bara ge mig dåliga nyheter, men det är i alla fall ärligare än att erbjuda healing över internet. Det sägs att det svåraste för en läkare är att veta när man inte kan göra något. Möta en svårt sjuk patient och veta att alla tilgängliga behandlingsformer är overksamma eller t.o.m. skulle förvärra patientes  livskvalitet. Om man tror sig leva i en värld där healing fungerar, kan du varje kväll tänka: “jag har gjort något gott idag, jag har healat över internet” – för missförstå mig inte, min gamla klasskompis tror säkert hon gör något bra. En läkare däremot måste vissa dagar gå till sängs med vetskapen att hen inte kunnat hjälpa en patient. Det finns en barnslig ide om att sjukvården ska vara perfekt och eftersom den inte är det kan det användas som bevis mot evidensbaserad medicin och för alternativmedicin, kanske till och mer för healing över internet.

 

* Dr. David Gorski på Science based medicine skriver mycket om placebo. T.ex. här Placebo are you there. Och om någon vill höra hans syn på just placebo och alternativmedicin: The Central Dogma of Alternative Medicine.

Leave a Reply

