Ska jag söka jobb på universitet i Montreal?

800px-universite_de_montreal_vue_de_l_oratoire_-_01

Universitetet i Montreal, bild wikimedia

Jag fick skriva en krönika till en lokaltidning. Under de veckorna jag hade på mig att skriva fick jag ner åtta a-4 sidor text. Eller text och text, mest var det rörigt svammel om både det ena och det andra men tillslut fick jag ner en snyggt avgränsad krönika om ett viktigt ämne. En av många trådar jag fick lämna var den kanadensiska autismforskaren Michelle Dawson. Hon är också själv autistisk och autismaktivist och hon vill enligt wikipedia ta reda på hur autistiska hjärnor fungerar, inte hur de är “trasig”.

Sådant är kul att läsa men att jag börjar med att nämna wikipedia betyder att jag inte vet mycket om henne. Bara ovanstående och att hon beskrivs som en före detta förtidspensionerad postarbetare som nu jobbar på Université de Montréal. Vilket får en att undra hur hon egentligen blev anställd? Med största sannolikhet gick det inte till så här, men det är kul att tänka sig att det gick till ungefär så här: Ett gäng professorer satt kring ett bord i universitet och tänkte,”vi har löjligt många ansökningar från ‘doctoral student’, det finns för många ‘doctoral student’ i världen, (‘Thanks China and India’), ska vi tänka utanför boxen och anställa en förtidspensionerad postarbetare istället?”

 

university_montreal_oc

One thought on “Ska jag söka jobb på universitet i Montreal?

Leave a Reply

