Kort om gener (alleler)

1. En ide – av alla mina idéer – jag har haft är att cykla på Lofoten, Norge.
2. Om man tittar på bara en gen (ACTN3) skulle min fysik vara anpassad för snabbhet inte för uthållighet.
3. Så om jag vill kan jag använda genetisk determinism som ursäkt för att inte göra det.

Kanske borde förklara andra punkten mer, i detta fallet ska man nog inte lita för mycket på en enda gen. Men ja jag har gjort en genotyping hos företaget 23andme (finansierat av bl.a. google – “google über alles”). Och jag har svarat på företagets formulär, vilket betyder att de vet att jag är diagnostiserad med AS. Att de vet det och har mitt DNA skulle i teorin betyda att de lär sig något om AS från mina gener (egentligen alleler?), men räkna inte med det.

Leave a Reply

