Psykisk journalistik på kultursidor under lupp

Här följer mitt brev till Susanne Bejerot, som jag skrev för år sedan efter hon publicerat följande på SvD kultur om bl.a. autism som enligt hennes hypotes orsakas av inflammation: Psykisk sjukdom under lupp. Något som kom tillbaka till mig när faktoider.blogspot.se nyligen skrev om just hennes artikel. Det var en artikel som jag irriterade mig på, det är helt enkelt oansvarigt att gå ut på SvD kultur och lägga fram sina hypoteser, utan att inte verka förstå att t.ex. autistiska kan läsa hennes åsikter om dem. Man skulle aldrig göra så med HBT-personer. Tänk själva, om hon inlett med att påstå att HBT, inte är någon naturlig variation utan beror på en eller flera sjukdomar. Det hade inte varit politiskt korrekt. Susanne Bejerot svar väljer jag av hänsyn till henne att inte publicera här. Det kan vara onödigt av mig att inte göra det, men det är god ton and inte offentliggöra något hon trodde var mellan oss.

“But it worries me that it is experts in autism Who seem to have the hardest time understanding that there can be any positives to autism or any urgency to treating autistic people with respect.”

– Landon Bryce

As an adult with autism, I find the idea of natural variation to be more appealing than the alternative—the suggestion that I am innately bad, or broken and in need of repair,”

– Nick Walker

Hej Susanne Bejerot

Om din artikel på kultursidan i SvD 2013, den delas och läses fortfarande mycket. Det är därför jag hör av mig om den. Online finns det två olika syn på autismspektrumet. Ett, att det är en epidemisk sjukdom, en farsot som måste stoppas. Två, att det är ett relativt vanligt handikapp som ska respekteras. Jag misstänker att de som delta din artikel ligger nära den första synvinkeln. Problemet är att den inställningen skapar problem för autistiska och deras anhöriga. Jag ska vara ärlig, eftersom jag har en autismspektrumdiagnos föredrar jag det andra alternativet. Självklart vad jag föredrar spelar ingen roll för om det är sant eller inte, vare sig om det gäller vacciner, gmo, klimatförändring, eller som i det här fallet, om autism. Om du anser dig ha mycket på fötterna och att (om du tillåter mig att droppa namn) Francesca Happé, har fel när hon sa att vetenskapligt konsensus [är att] miljöfaktorer spelar liten roll för autism och att autism inte har ökat kraftigt. Ja, det kanske är så.

Men det är inte poängen, mina frågor är om varför du publicerade på just svd-kultur? Dels känns det inte väldigt “billigt”? Det du skriver blir bara en del av alla konstiga saker om autism media då och då publicerar. Det senaste halvåret har just Svenska dagbladet publicerat två “alternativa” förklaringar till autism: mammor som inte tar d-vitamintabletter eller inte är statusmedvetna och trendiga nog att bara äta ekologiskt.

Dels, och det går in på tidigare stycke, media är notorisk dålig på att hantera forskning, jämför att det knappt går en vecka mellan gångerna de hyper någon obskyr studie om hur nyttigt choklad är. Därför tror inte jag att media förtjänar att hålla denna diskussion om denna fråga. De riskerar bara att skapa problem för oss med autism spektrum störningar.

Vänliga hälsningar

Leave a Reply

